Pe lângă educatoarele şi psihologii din grădiniţe, au fost incluși şi învățătoarele, respectiv psihologii școlari, în formarea pentru înţelegerea şi depistarea simptomelor dezvoltării atipice - toate acestea în cadrul unui proiect de screening.
A început al doilea an în care se desfășoară proiectul "Program multianual integrat de screening, prevenție și tratarea deficiențelor de dezvoltare la copiii preșcolari 2014-2017", iniţiat de Primăria Municipiului Satu Mare.
Conducătorul proiectului este Asociația Surorilor de Caritate, Sfântul Vicențiu, prin Centrul Fericitul Scheffler Janos, iar partenerii: Inspectoratul Școlar Județean Satu Mare şi Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională. Obiectivul principal al colaborării este evaluarea copiilor care prezintă semne de risc din grădiniţele Municipiului Satu Mare, includerea lor în terapii de specialitate după caz şi urmărirea lor până şi în primii ani şcolari.
Asemănător primei etape a proiectului, și anul acesta a început cu formarea cadrelor didactice, de data aceasta între 12-14 Octombrie, în Centrul Cultural „G. M. Zamfirescu” din Satu Mare.
Pe parcursul celor trei zile au participat circa 200 de persoane: educătoare şi psihologi ale grădiniţelor, dar de anul acesta, la eveniment au participat și învăţătoarele și psihologii din școlile gimnaziale, căci sunt mulţi copii, care anul trecut au fost evaluaţi în grupele mari şi au intrat în clasele primare. La invitaţia Centrului Fericitul Scheffler János, Lakatos Katalin PhD, coordonatoarea de specialitate a fundaţiei Gimnastica de Reabilitare prin Hidroterapie din Budapesta (BHRG) a ţinut prezentări cadrelor didactice, vorbindu-le despre imaturitatea organică, despre diferite tulburări şi deficienţe, despre cauza şi simptomatologia lor, respectiv tratarea problemelor prin terapii: senzorio-motorii (TSMT), şi gimnastica de reabilitare prin hidroterapie (HRG).
În prezentările ei, Lakatos Katalin a încercat să aducă cadrele didactice mai aproape de sentimentele copiilor:
Fazekas Brigitta, coordonatoarea de specialitate a Centrului Fericitul Scheffler János a vorbit despre importanţa sensibilizării prinţilor: "Soarta multor copii e decisă de părinţii, care amână intervenţiile de specialitate, nu îşi duc copiii la specialişti, ci aşteaptă ca problemele să se rezolve singure. Trebuie să fim atenţi la semne şi simptome cu toţii: părinţi, cadre didactice şi specialişti. Proiectul nostru reprezintă o muncă pionieră şi sunt mulţi pereţi pe care trebuie să îi spargem, dar se vede o evoluţie clară. Faţă de proiectul pilot din anul 2013-2014, anul trecut, în cadrul actualului proiect s-a dublat numărul copiilor care au apelat la această evaluare complexă."
La formarea cadrelor didactice s-a prezentat şi inspectoarea școlară Szejke Ottilia, dar şi directoarea Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională, Sînziana Cristea.
Szejke Ottilia a spus, este de părere că proiectul a început la timpul potrivit: "Noi, cadrele didactice de ani de zile suntem conştienţi că se întâmplă ceva ce nu este în ordine, şi ştiu că v-aţi întâlnit cu foarte multe situaţii în care părinţii nu au fost parteneri. Acum, cred că am ajuns la un nivel când mai multe foruri şi-au dat seama, că problemele nu se rezolvă singure, şi eu cred că iniţiativa Centrului Fericitul Scheffler János a venit la timpul potrivit. Ispectoratul Şcolar Judeţean Satu Mare şi Consiliul Local, împreună cu dumneavoastră, sper că va reuşi să îmbunătăţească munca cadrelor didactice, şi totul în favoarea copiilor."
Sînziana Cristea a accentuat importanţa muncii în echipă: „Întotdeauna am fost de părere că doar dacă lucrăm în echipă - şi asta însemnând cadre didactice de la clase sau grupe, părinţi, specialişti din diferite domenii - reuşim să rezolvăm o problemă cu care ne confruntăm. Este necesar să intervenim colaborând unii cu alţii, să convingem părinţii că au un copil care poate dezvolta o tulburare în viitor, şi de ce să nu intervenim acum, în etapa în care putem să facem prevenţie. Dacă ajungem la copii, intervenţia acum este mult mai uşoară şi cu costuri energetice şi materiale mult mai mici. Să nu ajungă ei în viitor, la vârsta pubertăţii sau adolescenţei să aibă probleme mult mai mari. Felicit aplicanţii acestui proiect pentru iniţiativă, vă asigur de faptul că se lucrează în mod profesionist. Avem deja feed-back-uri din partea părinţilor că lucrurile merg aşa cum ar trebui. Este necesar ca fiecare dintre noi, cei responsabili, sau cei care participăm la formări, să-i convingem pe părinţi de faptul că le este utilă evaluarea şi dacă va fi cazul, intervenţia."
La finalul formării, participanţii au primit lista cu simptomele şi descrierea modului evaluărilor. Cu ajutorul acestor check-liste, ei voi efectua un prim screening în grădiniţele şi clasele pregătitoare, iar cazurile suspecte vor fi evaluaţi de specialiştii Centrului Fericitul Scheffler János - dacă părinţii apelează la acest serviciu gratuit.
Dacă cea de-a doua evaluare - mult mai complexă decât prima - confirmă întârzierea în dezvoltare a copilului, acesta poate avea parte de terapii, poate primi exerciţii de efectuat acasă. Proiectul reevaluează în fiecare an copiii şi le urmăreşte evoluţia. De la acest proiect se aşteaptă, să existe cât mai puțini copii în jurul nostru, în Satu Mare, care se confruntă cu diferite tulburări, să aibă ei parte de o copilărie mai fericită, iar crescând mare, să fie adulţi mai împliniţi.