Locale Altele
Marti, 20 Octombrie 2020
Marti, 20 Oct 2020
LocaleEvenimentAdministratieSocialCulturalPoliticEconomicInfracţionalitateEducaţieReligieSportAlteleOh Canada
Ne găsești pe Facebook

InterneExterneAlteleDivertismentŞtiinţă/TehnolologieAuto/MotoSănătateLifestyleGalerie FotoParty Foto
Asociația Culturală pentru Tinerii din Satu Mare a încheiat un an bogat în programe Erasmus
ACTSM  - Marti, 27 Noiembrie 2018

Asociaţia Culturală pentru Tinerii din Satu Mare (ACTSM) a depus şi a câştigat în 2017 câte un proiect la fiecare dintre cele trei componente ale programului Erasmus+, iar astfel anul 2018 a devenit unul încărcat cu provocări multiple.

Echipa de organizare şi-a început anul cu un curs de terapie muzicală în ianuarie urmat de un trening dublu denumit Migration-Integration. Prima parte a avut loc în Satu Mare iar cea de-a doua în Muntenegru. Între cele două module de trening a avut loc la Satu Mare un workshop de instruire cu tematica relatării de întâmplări despre migraţie prin metode digitale, intitulat Seeme.

Programele Erasmus+ amintite mai sus s-au terminat în toamna aceasta, fiindcă faza de training este urmată, în funcţie de complexitatea proiectului, de o fază ulterioară de diseminare, în care reprezentanţii organizaţiilor participante îşi împărtăşesc experienţele dobândite prin publicarea unor articole de ziar, prin ateliere de lucru, sau prin conferinţe. Această fază de diseminare are rolul de a transmite cele însuşite către grupul ţintă: la tineri, la adulţi receptivi la problemele tinerilor, către diferite organizaţii sau chiar foruri decizionale.

Migraţia – văzută de tineri

Trainingul intitulat „Migration - Integration” a avut un prim modul de opt zile în ianuarie şi o a doua de şase zile în iunie. Participanţii au dezbătut problematica migraţiei şi mai ales efectele acesteia asupra tinerilor, posibilele procese de integrare.

De la bun început am căutat organizaţii partenere care activează în ţări unde fenomenul migraţiei este prezent într-o formă, ori s-au confruntat cu el  în trecut” - a subliniat Franciska Őri-Pákay,vice-preşedinte a ACTSM, coordonatorul proiectelor Erasmus.

În urma acestei selecţii trainingul a adunat organizaţii în primul rând din zona balcanică – Albania, Bosnia şiHerţegovina, Bulgaria, Grecia, Kosovo, Muntenegru, Serbia, Ungaria, Turcia şi România. Echipa formată din partcipanţi din 10 ţări s-a deplasat în Muntenegru după modulul de instruire din Satu Mare, unde s-au putut confrunta mult mai direct cu problemele şi efectele create de migraţie, fiindcă au vizitat tabăra de primire a migranţilor de lângă Podgorica şi au avut ocazia să se întâlnească cu persoane şi familii care s-au refugiat din zone devastate de război. Una dintre familii, ajunsă în Europa cu băieţelul lor de un an şi jumătate şi cu fetiţa lor de doar câteva luni a relatat mai lung despre drumul parcurs, despre motivele care i-au îndemnat şi despre căutarea unei vieţi mai bune. Instituţiile vizitate au oferit tinerilor informaţii despre procesul de primire a refugiaţilorşi au avut ocazia să se adreseze specialiştilor cu propriile întrebări

E foarte important să avem informaţii directe şi să nu condamnăm sau apreciem persoane pa baza unor zvonuri sau ştiri răstălmăcite, pentru că altfel nici idee nu putem avea despre condiţiile lor de viaţă de acolo (din ţara lor de origine). trăim într-o ţară în care se mai văd urmele războiului, iar acestea ne amintesc să fim toleranţi şi să fim capabili de a oferi ajutor” – a explicat Isidora Merdovic, participant din Muntenegru.

În ambele locaţii – atât în Satu Mare, cât şi în Muntenegru – participanţii au elaborat, cu ajutorul trainerilor, idei concrete de proiecte la care ar fi dispuşi să lucreze în viitor în comun pentru a reduce nivelul de intoleranţăfaţă de imigranţişi să-i convingă pe tineri că nu ajunge să deschidem doar porţile taberelor pentru imigranţi, dar trebuie să descuiem şi modul de gândire al oamenilor.

Relatare digitală de întâmplări cu focus pe problemele tinerilor

Programul intitulat Seeme (Observă-mă) a adunat, la fel, participanţi din zece ţări. Şi-a propus un obiectiv mai concret decât instruirile în tematica problemelor de integrare a imigranţilor, şi anume a pus în centrul atenţiei aplicabilitatea convenţiei despre drepturile copilului în condiţiilemigraţiei. Tinerii participanţi au dezbătut această temă utilizând metoda relatărilor de întâmplări în format digital, dar implementarea nu s-a realiza conform planurilor iniţiale, pentru că nu am reuşit să vizităm tabăra pentru imigranţi din judeţulMaramureş.

În implementarea proiectelor întotdeauna se întâmplă să ne lovim de situaţii neplanificate, însă trebuie să gestionăm aceste situaţii şi să găsim repede cele mai potrivite metode de a remedia situaţia problematică. În cazul nostru, în urma consultării cu trainerii, am luat decizia să abordăm altfel relatarea întâmplărilor. Tinerii au fost rugaţi să abordeze tema autoreflexiv, bazându-se pe propriile informaţiişi utilizând metoda relatării digitale să-şi exprime opiniile despre această temă către ceilalţi participanţi şi prin reţelele de socializare către cercul lor de cunoscuţi” - explică Szabolcs Szénás, membru în echipa de organizare.

Participanţii de data aceasta au fost tineri proveniţi nu numai din ţările balcanice, care se confruntă zilnic cu efectele migraţiei. Câte 4 tineri din Italia, Grecia, Turcia, Albania, Muntenegru, Bosnia şi Herţegovina, Ungraia, România, Armenia şi Azerbaidjan şi-au împărtăşit cunoştinţele despre migraţie şi apărarea drepturilor copiilor.

Echipa ACTSM se pregăteşte deja pentru anul următor, fiindcă în luna februarie Uniunea Europeană va încerca prin programele Erasmus+ să atragă atenţia asupra altor priorităţi. În 2019 atenţia se îndreaptă de la imigranţi la tinerii aflaţi în situaţii marginalizate, la fenomenul intoleranţei în rândul tinerilor şi nu în ultimul rând asupra problemelor de angajare a tinerilor, prin problematica tinerilor NEET (şomeri, în afara formelor de educaţieşi instruire). Obiectivul acestor proiecte noi trebuie să adreseze metode practice ale tinerilor participanţi, prin care exemplele pozitive să fie integrate în conceptele generale, iar acestea se pot transpune în practică locală cu ajutorul organizaţiilor nonguvernamentale şi a autorităţilor publice locale.

Tags: bilant  program  erasmus  
415 vizite
Distribuie pe