Zeci de mii de români negociază cu băncile reeşalonarea ratelor la credite pe timp de criză, soluţie agreată atât de băncile mari, cât şi de cele mici.
Clienţii ajung să ceară (ori băncile oferă, după caz) restructurarea împrumuturilor în condiţiile în care tot mai multe persoane întârzie cu plata ratelor lunare şi chiar se confruntă cu scăderea veniturilor.
De exemplu, BCR – cea mai mare bancă de pe piaţă - , va restructura 20.000 de credite de retail, din care 5.000 sunt credite ipotecare sau de consum cu ipotecă, iar 15.000 – împrumuturi de consum, a declarat luni Martin Skopek, vicepreşedintele executiv al băncii.
Oficialul BCR nu a putut preciza valoarea tipică a împrumuturilor vizate de restructurare, dar a menţionat că suma medie a ipotecilor este de 40.000 de euro. "Nu înseamnă că suma medie a ipotecilor se reflectă în portofoliul de cazuri vizat pentru restructurare", a spus vicepreşedintele BCR.
Credite în restructurare au şi băncile mai mici, cum este cazul OTP Bank România. "Avem un număr de 200 de asemenea dosare, la solicitarea expresă a clienţilor care au întâmpinat probleme în rambursarea ratelor lunare", a declarat pentru Gândul Adrian Chichiţă, director adjunct în cadrul băncii.
Clientul pierde pe termen lung
Restructurarea se poate realiza prin acordarea unei perioade de graţie privind plata dobânzii sau a principalului, prin rescadenţarea datoriilor sau prin renegocierea mai multor condiţii de rambursare, după cum a explicat Martin Skopek. Aşadar, pe termen scurt, clientul iese în câştig, pentru că povara lunară a ratei se reduce. Pe termen lung, însă, el are de pierdut, pentru că va avea de plătit o sumă mai mare, prin creşterea perioadei de creditare. Banca, în schimb, iese câştigătoare, pentru că are şanse mult mai mari de a-şi recupera creditul acordat.
Nu toate dosarele cu probleme de rambursare sunt acceptate în vederea restructurării, decizia depinzând de la caz la caz. BCR, de exemplu, impune anumite condiţii, care ţin cont de perioada de întârziere a plăţii împrumutului şi de comportamentul clientului privind achitarea mai târzie a ratelor. Asta, tocmai pentru a-i elimina din start pe acei clienţi care ar putea profita de situaţie, scăpând de datorii.