Tot mai mulţi români, dar şi firme vor să renunţe, din diferite motive, la serviciile companiilor de telefonie fixă şi mobilă. Motivele sunt legate în principal de criza economică, multe familii – unele având 2-3 abonamente la reţelele de telefonie mobilă, plus altele pe reţelele fixe - încercând să facă economii prin scurtarea convorbirilor sau chiar rezilierea abonamentelor.
Pentru a-şi păstra clienţii, companiile recurg, de cele mai multe ori, la două metode: fie propun clientului un abonament nou, la tarife mai mici decât cel de acum, fie analizează apelurile clientului şi propun un alt tip de abonament, care să se plieze mai bine pe nevoile acestuia.
Romtelecom
„Am abonament la telefonia fixă oferită de RDS&RCS şi am dorit să renunţ la Romtelecom. Ulterior, am fost sunat de trei ori de o operatoare, care a încercat să mă convingă să nu renunţ, oferindu-mi trei variante mai avantajoase. Am optat pentru un abonament cu o reducere de 3 euro, faţă de 7,8 euro cât aveam. Am încheiat un nou contract cu Romtelecom, pe doi ani, iar taxa de reziliere este de 72 de euro, adică exact economia pe care o fac cu noul abonament”, ne-a spus Răzvan V., unul dintre clienţii Romtelecom. Cele două abonamente fac parte din oferta oficială a operatorului de telecomunicaţii, putând fi găsite pe site-ul oficial. Practic, clientului i se oferă în locul abonamentului vechi unul nou, mai ieftin.
Vodafone
Şi Vodafone România, numărul doi pe piaţa telecom, după venituri şi număr de clienţi (aproape 9 milioane), resimte indirect problemele cu care se confruntă clienţii săi. “În perioada ianuarie – martie 2009, numărul utilizatorilor Vodafone România a scăzut cu circa 61.000, faţă de trimestrul anterior. Este însă firesc să asistăm la o temperare a ritmului de creştere”, spun reprezentanţii Vodafone.
Întrebaţi dacă, în cazul în care un abonat vrea să renunţe la abonament, după expirarea termenului stabilit, acesta poate primi o ofertă mai avantajoasă, reprezentanţii Vodafone sunt rezervaţi.
„Ne adaptăm în permanenţă ofertele şi pachetele la cerinţele clienţilor (...) şi le oferim consultanţă pentru a putea beneficia de cea mai potrivită ofertă de servicii de comunicaţii”, au declarat pentru Gândul oficiali ai Vodafone România. Strategia operatorului este, şi în acest caz, de a propune un abonament la noile tarife, mult mai mici şi cu opţiuni suplimentare mult mai consistente.
„Aveam un abonament de 4 ani la Vodafone, de 7,5 euro pe lună, fără TVA, cu 200 de minute cu două numere favorite, cu 1 cent pe minut. Pentru că mai aveam încă un abonament la aceeaşi reţea, am dorit să renunţ. La trei zile am fost sunat şi mi s-a făcut o nouă ofertă. Pentru 5,5 euro pe lună, mi s-au oferit 500 de minute gratuite, 500 sms-uri şi 60 de minute naţionale”, ne-a povestit Vlad M., unul dintre clienţii Vodafone.
Orange
În primul trimestru, Orange România, numărul unu pe piaţa de telefonie mobilă, după venituri şi număr de clienţi (peste 10 milioane), a pierdut circa 240.000 de clienţi. “Pe fondul acutizării crizei economice în România şi a diminuării veniturilor populaţiei, în primul trimestru al acestui an baza de clienţi Orange a înregistrat o scădere până la 10.118.000 de clienţi. În trimestrul al doilea situaţia s-a redresat şi am înregistrat creşteri pe anumite segmente”, au declarat pentru Gândul reprezentanţii Orange.
Întrebaţi care este strategia Orange pentru a pierde cât mai puţini clienti, reprezentanţii companiei au arătat că intentionează să îşi adapteze ofertele în funcţie de nevoile clienţilor. “În cursul anului am avut o serie de iniţiative menite să ajute clienţii să traverseze această perioadă, precum scăderea tarifelor pentru abonaţi şi clienţii prepay”, au spus reprezentanţii Orange.
Operatorii de telefonie mobilă pot propune, în funcţie de desfăşurătorul de convorbiri, un alt tip de abonament, care nu este neapărat mai ieftin, ci mai apropiat de nevoile clientului, spre exemplu, un număr mai mare de minute naţionale şi nu în reţea, ceea ce poate garanta de cele mai multe ori un cost suplimentar mai mic sau chiar lipsa acestuia.