Locale Altele
Joi, 12 Decembrie 2019
Joi, 12 Dec 2019
LocaleSportAlteleOh Canada
Ne găsești pe Facebook


InterneEvenimentPoliticEconomicSocialDivertismentPersonalităţiExterneAlteleDivertismentŞtiinţă/TehnolologieAuto/MotoSănătateLifestyleGalerie FotoParty Foto
PREŢUL BENZINEI A CRESCUT NEJUSTIFICAT - raport guvernamental
Gândul  - Miercuri, 26 Ianuarie 2011

Anul trecut companiile petroliere au scumpit carburanţii fără nicio legătură cu evoluţia preţului barilului de petrol, cu majorarea taxelor de către stat sau cu deprecierea leului faţă de dolarul american, conform unui raport privind piaţa carburanţilor din România, citat de Mediafax. Documentul se află în acest moment pe masa premierului Emil Boc.


La începutul şedinţei de guvern de miercuri, premierul a ţinut să felicite Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) pentru eforturile depuse în elaborarea acestui raport. El a solicitat ANAF să declanşeze inspecţii generale pentru a verifica dacă majorările de preţuri la carburanţi se regăsesc şi în taxele încasate de stat.

Premierul a solicitat şi Consiliului Concurenţei o nouă anchetă. "Solicit Consiliului Concurenţei o analiză suplimentară, pentru a observa dacă a existat sau nu o practică de monopol, având în vedere faptul că, practic, concomitent, toate societăţile din domeniu au majorat în acelaşi procent preţul carburanţilor", a declarat premierul.
 
Suspectaţi că şi-au ascuns profitul în paradisuri fiscale

În document se precizează şi faptul că majorările de preţ, care au adus vânzări mai mari, nu s-au regăsit în profit, de unde poate apărea suspiciunea că une-le companii au "ascuns" profitul în pa-radisuri fiscale sau în alte state, cu o politică fiscală mai lejeră. "Urmare a constatărilor făcute de organele de control a rezultat că, în realitate, aceste companii nu numai că nu au înregistrat profit, dar situaţiile financiare contabile prezintă pierderi semnificative", se precizează în document.
În primele nouă luni ale lui 2010 Petrom, deţinută de grupul austriac OMV, a avut un profit de 337,2 milioane de euro, în creştere cu 46% faţă de perioada similară din 2009.
În acelaşi interval de timp Rompetrol Rafinare, deţinută de KazMunaiGaz, a înregistrat pierderi de 139,6 milioane de dolari, mai mari cu aproape 30% faţă de aceeaşi perioadă a anului precendent.
În ceea ce priveşte situaţia Petrotel-LukOil, controlată de grupul rus LukOil, acţionarii au decis în noiembrie majorarea capitalului social cu circa 136 milioane de euro pentru a acoperi pierderile şi pentru a asigura continuarea activităţii.

Acuzaţii de înţelegeri de tip cartel: toţi majorează benzina la fel, în acelaşi timp

Suspiciuni există şi în ceea ce priveşte majoritatea deciziilor de scumpire a carburanţilor, care au fost luate simultan, de conducerile anumitor companii de pe această piaţă. Mai mult decât atât, preţurile la pompă au fost anul trecut foarte apropiate, ceea ce ar putea indica prezenţa unei înţelegeri de tip cartel.

Reprezentanţii LukOil susţin că însă că nici nu se poate pune problema de aşa ceva. "Nu e cartel, domnule. Ăsta este preţul pieţei, care se diferenţiază de la o companie la alta în funcţie de calitatea combustibililor, de aditivi şi aşa mai departe şi de strategia companiei privind adaosul comercial. De mărit nu pot să măresc pur şi simplu, pentru că pierd clienţi iar dacă scad, tot ce scad se transformă în pierdere", a declarat pentru gândul Constantin Tampiza, reprezentantul preşedintelui LukOil Moscova în România. "Nu ştiu cum e la alţii. Vă spun cum e la mine. Anul trecut diferenţa dintre preţul la care am cumpărat combustibili şi cel la care i-am vândut a fost de exact 5,36%. Vi se pare mult? Din aceşti 5,36% am plătit toate costurile, de la angajaţi la transport şi utilităţi la taxe şi impozite. Anul trecut am avut o pierdere de 20 de milioane de dolari. De ce mai stăm în România? Pentru că aşteptăm să se schimbe situaţia şi să putem activa profitabil pe a doua cea mai mare piaţă din regiunea Europei Centrale şi de Est", a explicat Tampiza.

Contactaţi de gândul, oficialii Rompetrol au declarat doar că au pus la dispoziţia organelor de control abilitate toate informaţiile solicitate şi că au "oferit în acelaşi timp şi lămuriri privind modul de formare al preţului final şi evoluţia componentelor care intră în alcătuirea acestuia". O altă concluzie a raportului predat de Fisc Guvernului este că preţul carburanţilor, care s-a majorat anul trecut, în medie, cu 20%, nu a fost influenţat decisiv de înăspririle fiscale, cum ar fi majorarea TVA de la 19% la 24%. "Conform datelor prezentate de companiile petroliere a rezultat că, în cursul anului 2010, ponderea taxelor în structura preţului la pompă a scăzut de la 52,5% la începutul anului la 49,8% la sfârşitul perioadei (inclusiv în contextul creşterii TVA la 24%), aspect de natură să certifice faptul că la nivelul de creştere al preţurilor la pompă nu poate fi justificat din punct de vedere al unei poveri fiscale", după cum se precizează în raport.

Oficialul LukOil susţine că scăderea ponderii taxelor încasate de stat din fiecare litru de carburant vândut este normală şi că nu demonstrează că benzina a fost scumpită, pur şi simplu pentru a face mai mulţi bani. "Acciza pe care o plătim statului este fixă. Pentru că a crescut costul de achiziţie a combustibililor, ca urmare a scumpirii materiei prime - barilul a crescut de la 61 la 79 de dolari - este normal ca această pondere să scadă. Taxa e fixă şi preţul creşte, că s-a scumpit materia primă. Este clar nu?", ne-a declarat el.

În studiul privind piaţa carburanţilor făcut de Fisc la cererea Guvernului se prezintă, de asemenea, situaţia "paradoxală" a ultimilor doi ani. Astfel, în timp ce în 2009 scumpirea benzinei de la 470 de dolari pe tonă la 850 de dolari pe tonă s-a tradus într-o scumpire de numai 50 de bani pe litru, în 2010 la o scumpire a petrolului de 15% preţurile au crescut cu 20%.


 

3163 vizite
Distribuie pe