Locale Altele
Sambata, 20 Iulie 2019
Sam, 20 Iul 2019
LocaleSportAlteleOh Canada
Ne găsești pe Facebook


InterneEvenimentPoliticEconomicSocialDivertismentPersonalităţiExterneAlteleDivertismentŞtiinţă/TehnolologieAuto/MotoSănătateLifestyleGalerie FotoParty Foto
SCANDAL: Loganuri de 78.750 € bucata pentru Poliţie
Evenimentul Zilei  - Marti, 14 Octombrie 2008
Şeful Poliţiei Române a dat un "tun" de 100 milioane de euro. Chestorul Gheorghe Popa, a avizat mărirea parcului auto al instituţiei pe care o conduce prin achiziţionarea a peste 1.800 de maşini, la preţ de câte o garsonieră.
 
Cei peste 78.000 de euro plătiţi, din bani publici, pentru o Dacia Logan, ca şi „preţul corect“ de peste 600.000 de euro, achitat pentru o autospecială de intervenţie, sunt justificaţi de oficialii poliţiei prin costul exorbitant al echipamentelor speciale montate pe autovehicule. Motivaţia este susţinută şi de Bogdan Savin, patronul firmei Ager Leasing IFN, care a furnizat autospecialele.

Peste 113.000.000 de euro, mai exact 426.421.496 de lei. Atât a plătit Inspectoratul General al Poliţiei Române (IGPR), din bani publici, pentru 1.836 de autospeciale, în mare parte Dacia Logan, al căror preţ - ce variază între 19.000 şi 78.750 de euro - este destul de greu de justificat acum chiar şi de chestorul principal Gheorghe Popa, cel care a avizat şi semnat cele 28 de contracte de achiziţie, atribuite - cu o singură excepţie - societăţii Ager Leasing IFN, unul dintre „clienţii“ fideli ai Ministerului Internelor (MI).

Ieri, achiziţiile făcute de Poliţia Română au scurtat brusc şedinţa Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT), stârnind noi dispute între preşedintele Traian Băsescu şi membrii cabinetului Tăriceanu. Concret, Băsescu l-a acuzat pe Cristian David că a intenţionat să acopere „neregulile“ prin validarea lor în CSAT.

Băsescu a luat foc


„Erau nişte materiale care s-ar fi vrut validate în CSAT pentru a masca neîndeplinirea programelor de modernizare. Am considerat că nu trebuie să patronez o disociere de gestiune“, a explicat ulterior preşedintele, dând drept exemplu achiziţia de către Interne a 2.136 de automobile pentru care dotările au costat, pe hârtie, „de vreo trei ori mai mult decât maşina“.

Băsescu a susţinut că documentele „nu trebuie aprobate în CSAT până la lămurirea diferenţelor de preţ între maşină şi echipamente“ şi a avertizat că va „sesiza instituţiile statului“, între care a admis, ironic, că se vor număra şi Internele.

În replică, premierul Călin Popescu- Tăriceanu a precizat că „asistăm la un joc politicianist, în care Traian Băsescu nu face decât să se comporte ca un preşedinte al unui partid politic şi foloseşte două instituţii, preşedinţia şi CSAT-ul, pentru a crea un subiect artificial în preajma campaniei electorale“.

La scurt timp, oficialii de la Interne au arătat că ministrul David şi-a trimis Corpul de Control la IGPR să verifice contractele de achiziţie a autospecialelor. Potrivit unor surse din minister, raportul de control cerut de ministru este aproape finalizat şi va fi trimis, zilele acestea, Direcţiei Naţionale Anticorupţie.

În ciuda reacţiilor stârnite de contractele pe care le-a semnat, chestorul Popa nu a putut fi contactat pentru a da explicaţii. Oficialii IGPR au precizat însă că acesta este în spital, „din cauza unei boli cronice la stomac“.

Logan de 67.000 de euro pentru Poliţia Rutieră

După cum a precizat oficial IGPR, contractele care poartă semnătura şefului Poliţiei Române, chestorul Gheorghe Popa, au fost încheiate cu Ager Leasing (27 de contracte) şi cu Ţiriac Leasing (un contract), în urma unei licitaţii deschise, criteriul de atribuire fiind „preţul cel mai scăzut“.
 
Concret, potrivit IGPR, patrulele de Poliţie Rutieră vor primi 392 de autospeciale Dacia Logan, la un preţ de 67.000 de euro bucata. În acelaşi timp, Loganul pentru Poliţia Rurală - similar cu cel achiziţionat, în 2006, de fostul şef al poliţiei, chestorul Dan Valentin Fătuloiu, cu 12.000 de euro - a fost cumpărat cu 49.500 de euro.
 
În fine, cea mai costisitoare autospecială Logan, achiziţionată de IGPR cu 78.750 de euro, este cea dotată cu laborator criminalistic. De altfel, oficialii poliţiei explică diferenţa de peste 68.400 de euro dintre preţul de bază al maşinii şi suma achitată chiar prin aceste dotări. „În procente, distribuirea sumelor se prezintă astfel: valoarea autovehiculelor: 27,4% din valoarea totală; valoarea echipamentelor: 53,9%; cheltuieli leasing, asigurări, rovinietă - 16,2%, revizii şi inspecţie tehnică periodică - 2,5%“, explică IGPR.

Autospecială de intervenţie de peste 600.000 de euro


Pe lângă Logan, poliţia a cumpărat autospeciale BMW 330 XD, Volkswagen Passat, Volkswagen Golf, Volkswagen Transporter, Mitsubishi, Opel Vectra, Mercedes Vito, Nissan Pathfinder, Opel Astra, Skoda Octavia, precum şi patru autobuze Scania 310.
 
Deşi cel mai scump BMW de tipul celor achiziţionate de poliţie costă puţin peste 45.000 de euro, IGPR a plătit pentru o autospecială - dotată cu sisteme de monitorizare şi supraveghere a traficului, sisteme de monitorizare audio-video a echipajului, etilometru şi aparate ce pot recunoaşte, din mers, numere de înmatriculare - 112.000 de euro. Şi asta în ciuda faptului că - după cum au precizat oficialii poliţiei - BMW-urile vor fi folosite, în primul rând, la însoţirea coloanelor oficiale.

De asemenea, o autospecială Mercedes Vito a fost achiziţionată de IGPR cu 130.620 de euro.
 
Prin comparaţie, din contractele de achiziţie ale Poliţiei de Frontieră rezultă că această structură a Internelor a plătit pentru acelaşi model de autospecială, tot de la Ager Leasing, doar 49.000 de euro. „Bijuteria“ achiziţiilor făcute de IGPR de la Ager Leasing o reprezintă, fără doar şi poate, o autospecială de intervenţie, pentru care s-au plătit 2.399.065,34 de lei. Adică 636.610 euro.
Tags: logan  scump  politie  scandal  
4833 vizite
Distribuie pe