Locale Altele
Sambata, 24 Octombrie 2020
Sam, 24 Oct 2020
LocaleSportAlteleOh Canada
Ne găsești pe Facebook

InterneExterneEvenimentPoliticEconomicSocialDivertismentPersonalităţiAlteleDivertismentŞtiinţă/TehnolologieAuto/MotoSănătateLifestyleGalerie FotoParty Foto
General Motors şi Ford, ameninţate cu falimentul
Gândul  - Duminica, 12 Octombrie 2008

Giganţii industriei auto americane, General Motors (GM) şi Ford, sunt ameninţaţi cu falimentul, după ce criza financiară a atras prăbuşirea acţiunilor acestora, într-un moment în care şi aşa profiturile producătorilor de automobile se aflau pe o pantă descendentă, după luni şi luni de creştere a preţurilor la combustibil.

În numai câteva ore ale zilei de tranzacţionare de joi, GM a pierdut 31% din valoarea acţiunilor sale la Bursa din New York, ajungând la cel mai scăzut preţ pentru o acţiune (sub cinci dolari) din 1950. Simultan, şi Ford a înregistrat o scădere de 21%, cotaţia acţiunilor sale ajungând la cel mai mic nivel din ultimele două decenii.

Potrivit Washington Post, această „abruptă pierdere de încredere” în solvabilitatea celor două companii-simbol ale economiei SUA din ultimii o sută de ani se va reflecta, curând, şi în previziunile făcute de agenţia de rating Standard & Poor’s. Cei doi producători auto au înregistrat scăderi de vânzări considerabile în anul 2008, iar acum sunt aşteptate a scădea şi mai mult. Prin urmare, instituţiile financiare devin tot mai neîncrezătoare în a credita aceste firme, cândva prestigioase, dar acum suspectate că nu vor avea suficiente încasări pentru a-şi restitui împrumuturile.

În prima jumătate a anului 2008, creşterea preţului barilului de ţiţei a atras creşteri de preţuri la benzină, aşadar o lipsă de interes a cumpărătorilor americani pentru vehiculele de tip SUV (sport utility vehicle), mari consumatoare de combustibil. Apoi, deşi preţul barilului a scăzut, a izbucnit criza financiară, astfel că un credit auto este tot mai greu de obţinut în America.

Ajutor de stat şi pentru companiille auto

Pentru a salva companiile auto de la prăbuşire, Guvernul SUA le-a promis 25 miliarde dolari, sub forma unor împrumuturi garantate de stat, însă suma este infimă faţă de cea rezervată salvării băncilor. Chiar şi cu aceşti bani, giganţilor auto americani nu li se poate garanta evitarea falimentului, câtă vreme cererea de autovehicule se reduce de la o săptămână la alta.

Un analist al pieţei auto aprecia pentru Washington Post că producătorii americani au pierdut deja în faţa rivalilor japonezi competiţia pe piaţa maşinilor de mici dimensiuni, cu consum mai mic, mai puţin poluante şi mai ieftine. „Specialităţile” americane (SUV-uri, camionete şi dubiţe) nu mai au căutare, situaţie reflectată şi în cifra totală a vânzărilor. În 2007, pe piaţa americană, s-au vândut vehicule în valoare de 16,1 miliarde dolari, anul acesta se vor vinde de cel mult 13,6 miliarde, apoi 13,4 în 2009, ceea ce obligă firmele să înceteze producţia în mai multe unităţi şi să trimită mii de oameni în şomaj.

Concedierile – singura soluţie pentru supravieţuire

Din 2006 până la declanşarea crizei financiare, luna trecută, GM, Ford şi Chrysler („cei trei mari din Detroit”) concediaseră un total de circa 100.000 muncitori, cu precădere în statele Michigan, Indiana şi Ohio . Acum, concedierile trebuie să fie de mai mare amploare şi mai rapide, în timp ce sindicatele ar trebui să accepte renegocierea contractelor colective de muncă, pentru diminuarea unor beneficii în cazul angajaţilor rămaşi.

Cele două companii „au tăiat” cam tot ce se putea tăia pentru a reduce pierderile. GM a renunţat până şi la a mai sponsoriza Gala Premiilor Oscar (a Academiei Americane de Film) şi la producţia maşinilor Hummer, create după modelul vehiculelor militare Humvee, dar care consumă cantităţi enorme de combustibil. La rândul său, Ford şi-a ipotecat mai multe hale de producţie, şi a lăsat ca „gaj” şi celebrul său logo – numele fondatorului companiei înscris într-un oval albastru.

Din pricina anului electoral, concedierile masive din SUA au fost evitate până acum, dar este foarte posibil ca ele să nu mai sufere nicio amânare, după ce au devenit o realitate la subsidiarele din Europa ale celor două firme. Volvo, o subsidiară a Ford în Suedia, va da afară 2.900 de oameni, în vreme ce uzine GM din Marea Britanie şi Germania şi-au trimis oamenii în „şomaj tehnic” pentru trei săptămâni.

Tags: ford  general motors  faliment  
2924 vizite
Distribuie pe