Cum ne simțim atunci când intrăm într-un grup nou și nu ni se explică regulile suficient? Cum gestionăm sentimentul de nesiguranță și nevoia de apartenență?
Aceste întrebări au stat la baza atelierului interactiv pentru asistenți sociali – „Solidaritate intergenerațională prin joc și coaching”, organizat în 21 martie 2025 de CNASR Satu Mare în parteneriat cu Asociația Stea. Evenimentul a fost parte din seria de activități profesionale dedicate Zilei Mondiale a Asistenței Sociale și a oferit participanților o ocazie inedită de a experimenta direct provocările incluziunii și ale solidarității între generații.
Prin intermediul unui joc de echipă, participanții au trăit experiența unui „nou venit” într-un grup cu reguli implicite, insuficient explicate celor noi. În unele echipe, aceștia au fost ghidați cu empatie, iar în altele au fost lăsați să descopere regulile pe cont propriu. Acest exercițiu a scos la lumină modul în care schimbările pot destabiliza indivizii și echipele – un fenomen des întâlnit în lucrul cu persoane din medii vulnerabile, inclusiv în interacțiunile intergeneraționale.
În viața reală, asistenții sociali întâlnesc frecvent situații în care copiii, tinerii și vârstnicii trebuie să se adapteze la noi contexte sociale și relaționale: un copil care intră în sistemul de protecție sau într-o clasă nouă, un adolescent care trebuie să accepte reguli noi într-un centru educațional sau un vârstnic care devine dependent de ajutorul altora. Atelierul le-a oferit participanților o nouă perspectivă asupra modului în care pot facilita incluziunea și reducerea stresului adaptării pentru persoanele cu care lucrează.
Sesiunea de coaching de grup de la final a permis participanților să reflecteze asupra propriilor trăiri și să extragă lecții valoroase pentru practica lor profesională:
Prin această experiență, participanții au conștientizat cât de important este să creeze contexte în care oamenii să se simtă în siguranță să își exprime nevoile și să își adapteze comportamentul fără teama de excludere. Acestea sunt competențe valoroase pentru asistenții sociali care lucrează cu persoane din medii diferite și care trebuie să faciliteze procese de incluziune socială.