O "revoltă a debitorilor" a fost declanşată - deocamdată, doar pe internet - în SUA, după ce o şomeră din California a reuşit, în urma unui "videoprotest" pe YouTube, să determine Bank of America (BA) să-i reducă dobânda la cardul de credit.
Deşi instituţia nu a dat curs plângerilor repetate ale femei de 46 de ani, filmuleţul acesteia i-a adus victoria în lupta cu bancherii.
De la 30%, BA a redus la 12,99% dobânda "debitoarei revoltate", Ann Minch, dar nu înainte ca aceasta să devină o eroină curtată de televiziunile americane şi de către bloggeri.
După cinci zile de la postarea protestului, banca şi-a anunţat înfrângerea printr-un comunicat sec: "pe baza informaţiilor suplimentare pe care le-am primit în legătură cu situaţia financiară a clientei am ajuns la o soluţie comună amiabilă".
Concret, dobânda a revenit "la normal", dar nu imediat. Banca a redus mai întâi dobânda la 23,99% şi de-abia după un nou mesaj video (accesat de 300.000 oameni în câteva zile) a revenit la dobânda solicitată de Minch. Ea a invocat faptul că, vreme de 14 ani, şi-a plătit la timp datoriile, chiar şi după ce a intrat în şomaj. Câteva săptămâni înainte ca Minch să declanşeze "revoluţia debitorilor", BA refuzase solicitările acesteia de renegociere a dobânzii.
Americanii, nemulţumiţi că băncile îşi revin pe spinarea lor
Treptat, alte câteva zeci de americani care se consideră bun-platnici au postat mesaje similare, îndreptate în principal împotriva BA, dar şi a altor bănci. Dincolo de particularităţile fiecărei plângeri, un lucru apare comun în toate protestele - furia că, deşi Congresul a pus 700 miliarde dolari la dispoziţia băncilor, acestea vor să-şi revină pe spinarea clienţilor, cărora le aplică dobânzi mai mari.
Americanii, păcăliţi de două ori
În ciuda opoziţiei majorităţii americanilor, Congresul a aprobat, în octombrie 2008, salvarea băncilor din bani publici. În nici un an, temerile plătitorilor de taxe s-au adeverit, căci bancherii au impus rambursări lunare obligatorii (circa 130 USD pe lună în cazul BA) şi au mărit dobânzile la cardurile de credit. În aceste condiţii, nu este de mirare că mulţi clienţi se simt "păcăliţi" şi ar putea urma exemplul dat de Ann Minch, care şi-a scos economiile de la BA şi le-a transferat la o mică bancă locală. Multă lume admiră curajul lui Minch de a-i numi "hoţi" pe bancheri, care nu vor să negocieze cu clienţii şi încă nu au acceptat reducerea uriaşelor bonusuri de care beneficiază.
În opinia lui Ed Mierzwinski - director la ONG-ul US Public Interest Research Group, citat de blogul Hufftington Post - "corporaţiile putenice şi arogante, adesea protejate de organisme de reglementare leneşe, au ignorat cererile consumatorilor", dar această situaţie este pe cale să se schimbe.