Locale Altele
Luni, 9 Decembrie 2024
Luni, 9 Dec 2024
LocaleSportAlteleOh Canada
Ne găsești pe Facebook


InterneExterneAlteleDivertismentŞtiinţă/TehnolologieAuto/MotoEvenimentAutoMotoSănătateLifestyleGalerie FotoParty Foto
Criza economică pune frână tuningului auto
Evenimentul Zilei  - Marti, 21 Iulie 2009
Din cauza scăderii numărului de clienţi dispuşi să investească mii de euro în personalizarea maşinilor, multe firme de tuning, cândva foarte profitabile, s-au reprofilat pe accesorii ieftine, dar mai ales utile, sau au început să facă reduceri.

Simte criza pe propriul buzunar Robert Moise, patronul societăţii Andal TCM din Ploieşti, un împătimit al tuningului auto. „În prezent, nu poţi supravieţui financiar
numai din această afacere. Îţi mai trebuie cel puţin o altă activitate pentru că tuningul este mai mult un hobby acum”, spune acesta.

În lipsa cererii de accesorii costisitoare, Robert s-a reprofilat. „Acum nu mai sunt la modă cromul sau carkiturile care să transforme o maşină de serie într- una agresivă din punct de vedere vizual. Este mai important câţi cai-putere ai sub capotă, decât un eleron care conferă unui autoturism o ţinută sport. Pentru un tarif între 150 şi 300 de euro, putem mări numărul de cai-putere al motoarelor, prin schimbarea unui soft, cu până la 30%. Deşi la început veneau împătimiţii curselor de maşini, acum vin clienţi care vor să fie mai siguri în depăşiri”, spune Moise. Şi el a investit peste 1.000 de euro pentru a mări puterea maşinii sale, de la 150 la 170 cai-putere.

Ultima noutate în domeniu tuningului de criză este aplicarea unei folii antigriblură, importată din SUA, care este incoloră şi se montează pe caroserie pentru protejare în cazul accidentelor uşoare. „Afacerea m-a costat 400 de euro, dar merită. Este mai profitabil decât să plătesc 1.000 de euro pentru vopsitul maşinii, care era periodic ciuruită de pietricele sau zgâriată în parcare. În plus
, poliţa Casco acoperă înlocuirea foliei”, spune Dumitru Oprea, unul dintre clienţii fideli ai firmelor de tuning.

Vin pentru strictul necesar

Tuningul a devenit un lux pe care puţini ieşeni şi-l mai permit. „Cei care au ceva bani în perioada asta merg pe reparaţii auto, pe strictul necesar. Tineretul nu mai vine ca în 2008 să-şi monteze în maşină un sistem audio mai nou
şi cu mai multe funcţii. Acum mulţi vin să le punem la maşină închideri centralizate şi alarme, că s-au înmulţit hoţii”, a precizat Gabriel Chiroşcă, administrator la AutoPro Iaşi.

Cei care se ocupă cu folierile auto suspină după clienţi, aşa că au scăzut tarifele. „Nu prea mai merge treaba. Doar taxiurile ce mai vin mai des la folieri şi tinerii. O foliere totală, schimbare de culoare cum ar veni, costă 600 lei
, cu mult mai ieftin decât vopsitul şi oferim garanţie 3 ani. Faţă de anul trecut, am scăzut preţul cu 100 lei. Mai avem şi clienţi care vor desene pe maşină, care costă 100 lei”, spune Vlad Popescu, unul dintre micii întreprinzători din Iaşi.

Oferte pentru membrii cluburilor


Totuşi, criza nu a ucis „microbul” tuningului pe care sute de tineri ieşeni îl au în sânge. Ei strâng rândurile şi reuşesc astfel să obţină reduceri. „Şi piaţa tuningului din România este afectată de criză, dar este o nişă care merge speculată. Firmele de tuning vor exista cât timp există cluburi specializate care se reunesc în competiţii. Numărul membrilor clubului nostru a crescut cu 30% şi am ajuns la 12 parteneri care ne oferă facilităţi. Ne verifică direcţia săptămânal, primim discount la asigurări, reduceri la manoperă şi spălătoriile auto, încercăm să obţinem şi carduri de fidelitate”, spune Ionuţ Socol, preşedintele clubului Furious Racing Team Iaşi, care are 130 de membri.

Maşina lui Ionuţ, o Dacia Logan tunată, este vedeta clubului. „Am luat-o nouă şi am făcut-o aşa cum mi-am dorit. Eu am preferat trei zile la mare în loc de 14 ca să-mi iau un set de patru jante şi cauciucuri sport pentru competiţii şi un set de scaune făcute special pe măsura mea, investiţii de 1.500 de lei, la care se mai adaugă şi cele pentru competiţii. Pentru un posesor de Logan sunt ceva bănuţi. Dacă ţi-a intrat microbul în sânge investeşti şi în criză, când poţi, aduci mici upgrade-uri”, încheie Ionuţ.

TIMIŞOARA

Bănăţenii îşi permit să se menţină „în cursă”

 Înnebuniţi după maşini ieşite din comun, timişorenii nu fac rabat de la investiţii, chiar dacă e criză. Cristi Rusu, reprezentant de vânzări la Car Systems, liderul bănăţean în materie de tuning audio, spune că, spre deosebire de alte zone din ţară, afacerea merge încă foarte bine la Timişoara.
 
„Poate ne-au scăzut comenzile cu câteva procente, însă din decembrie au crescut preţurile unor branduri de sisteme audio şi continuăm să avem cerere. Nici nu am fost puşi în situaţia să reducem personalul”, spune Rusu.

Bogaţii au bani şi în recesiune


Patronii atelierelor motivează că tuningul e o chestiune „dedicată” celor cu resurse financiare, care au şi în recesiune bani pentru a-şi întreţine pasiunile. „Avem maşini care sunt în lucru tot timpul. Pentru ele tuningul e ceva ce nu se termină niciodată, pentru că proprietarii lor vor mereu ceva nou. E vorba despre oameni care-şi iubesc enorm maşina. Care-şi spun că, dacă-ţi iubeşti maşina, faci efortul să o faci cea mai tare”, explică Mihai Blaga, unul dintre iniţiatorii celui mai cu noscut club de tuning din Timişoara, RoadRunners. Clubul, înfiinţat acum cinci ani, are 28 de membri. Pentru cei pasionaţi, investiţiile în transformarea caroseriilor, a eşapamentului sau a sistemelor audio ori optic ale maşinilor, nu pot fi oprite. „Fiecare îşi lucrează maşina, fiecare are atelierul la care merge pentru modificări. La nevoie, renunţă la alte proiecte, dar tot îşi tunează maşinile”, mai spune Blaga.

Lui Attila Pavel îi merge bine firma
de tuning şi tinichigerie auto. O are de nouă ani şi e specializată şi în tunarea tobelor de eşapament, pentru a genera zgomotul de „maşină puternică”. „Tuningul e o pasiune de nişă, e pasiunea unor oameni cu bani, de aceea spun că, pentru mine, ca business, a rămas, chiar şi în această perioadă, o afacere din care se câştigă bine. Indiferent dacă tunezi o maşină nouă sau una din anii ’90, costurile vor fi cam aceleaşi şi destul de mari. Prin urmare, tuningul îşi are clienţii săi, separaţi de restul proprietarilor de maşini, şi care continuă să ne caute pentru transformările maşinilor”, spune Attila Pavel.
Tags: tuning  ateliere  faliment  
2746 vizite
Distribuie pe