Piaţa auto merge în marşarier
Românii au cumpărat cu 3.200 mai puţine maşini noi în perioada ianuarie-iulie 2008 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Scăderea reprezintă însă mai puţin decât volumul pierdut de Daewoo, circa 4.000 de unităţi. Cu toate acestea, va fi destul de dificil de recuperat în cele cinci luni rămase, având în vedere contextul intern şi internaţional. Pe plan intern, printre factorii care au condus la reculul vânzărilor de autoturisme se numără înjumătăţirea vânzărilor Daewoo, introducerea noii taxe de poluare auto (care are o valoare mai mare pentru maşinile noi decât varianta precedentă), dar şi condiţiile mai dificile de creditare.
În plan extern, oscilaţiile ridicate ale preţului barilului de petrol şi creditarea mai scumpă şi dificilă cauzată de criza ipotecară au creat un mediu defavorabil cumpărărilor de maşini noi.
Aşa se face că nici piaţa auto din Europa nu o duce mai bine şi a încheiat primele şapte luni pe un minus de 2,5%, cu vânzări de 9,475 milioane de maşini.
Cele mai notabile scăderi în rândul marilor pieţe europene au fost înregistrate în Spania - 18,5% la 820.000 de maşini şi Italia - 11,5% la 1,46 milioane de maşini. Vânzările de autovehicule au scăzut cu 3% în Marea Britanie, la 1,4 milioane de unităţi, în timp ce Germania şi Franţa au încheiat primele şapte luni pe plus 3,3%, respectiv 3,8%, până la 1,9 milioane de maşini, respectiv 1,3 milioane de exemplare.
Numărul de autoturisme noi vândute în România a fost de 174.480 de unităţi, faţă de 177.685 de maşini anul trecut. Defalcat, vânzările producătorilor interni au scăzut cu 20,6% în cele şapte luni. Dacia şi Daewoo au vândut 54.693 de maşini. Mai mult, ritmul de creştere a importurilor dă înapoi. După creşteri de 50% anul trecut, avansul vânzărilor de maşini străine a fost de 10%, până la 119.787 de unităţi.
Pe acest segment de piaţă, Skoda a reuşit să-şi păstreze prima poziţie, deţinută şi la finalul primului semestru, cu vânzări de 15.271 de maşini, în urcare cu 12,5% faţă de anul trecut. Cea mai mare scădere din clasamentul celor mai bine vândute mărci în România a fost consemnată de Renault - 24,4% şi vânzări de aproape 13.000 de unităţi.
Cu 800 de maşini mai puţin şi o scădere de 4,2%, Volkswagen ocupă locul al treilea. Ford raportează cel mai mare ritm de creştere, de 40%, după ce a comercializat 11.369 de maşini. Locul al cincilea este ocupat de Opel, care încheie plutonul importatorilor cu vânzări de peste 10.000 de unităţi.
Scăderea vânzărilor de autoturisme, cel mai important segment al pieţei auto, a fost însă aplanată de avansul consistent, de 25%, al sectorului de vehicule comerciale, care au fost cumpărate în peste 33.700 de exemplare. Ponderea acestui segment în totalul pieţei auto din România s-a majorat de la 13% în 2007 la 16% în acest an.
9067 vizite
Distribuie pe