În mod normal, o maşină nouă îşi pierde 20 la sută din valoare în primul an de rulare, dacă nu a fost implicată în nici un incident şi este cu revizia la zi.
La devalorizarea unei maşini contribuie atât modul în care a fost exploatată, cât mai ales dinamica de pe piaţa auto care poate însemna apariţia aceluiaşi model cu facelift, apariţia unui model nou al aceleiaşi mărci sau lansarea unui model nou în acelaşi segment de piaţă.
În ultimul an s-a observat că românii preferă să-şi cumpere o maşină la mâna a doua oricât de veche decât să renunţe complet la autoturism.
Mai mult, şi dealerii de maşini noi şi-au făcut divizie de maşini rulate, atât cu modele returnate de clienţii care nu au mai putut plăti leasingul, fie cu maşini care au fost utilizate de angajaţii companiei sau ai partenerilor. Nici măcar preţul taxei de poluare de câteva sute de euro nu a influenţat alegerea consumatorilor de piaţa autohtonă care au cumpărat la mâna a doua de la Dacie până la BMW.
Desigur, cea mai avantajoasă achiziție a unei mașini rulate este direct de la proprietar, iar noul website de anunțuri www.carfind.ro – mașini second hand este locul ideal unde cumpărătorii pot să intre în legătură direct cu proprietarii, fără revânzători sau firme de intermedieri.
La ce te uiţi când iei maşină la mâna a doua
Victor Preda, şef de service, spune că românii îşi asumă riscuri atunci când aleg un model second hand. "În general, maşinile rulate sunt date cu kilometrajul peste cap sau au diferite piese sparte şi lipite cu adezivi care ţin cât să vândă maşina. E destul de greu să îţi dai seama dacă maşina e bună sau nu înainte să o cumperi pentru că cei care trăiesc din asta ştiu cum să le ascundă defectele", susţine specialistul. Preda spune că ideal ar fi să putem testa maşina înainte de a o cumpăra. Dacă nu îi putem face o verificare computerizată care ne arată tot istoricul maşinii, ar trebui măcar urcată pe rampă, verificată caroseria, motorul şi roţile.
Volkswagen, Opel şi Dacia se vând şi noi, şi rulate
Conform statisticilor, cele mai vândute mărci pe piaţa românească sunt Opel, Volkswagen şi Dacia, atât noi cât şi second hand. Tudor Bratu, redactor-şef la revista ProMotor, spune că maşinile care se vând cel mai bine sunt cele care îşi păstrează valoarea, ca produs, cel mai mult timp. "Dacă ne gândim la bani, maşinile care nu îşi pierd valoare sunt modele exotice, cum este de exemplu BMW 850 csi. Considerat un eşec pentru nemţi - pentru că a fost prea avansată pentru momentul la care a fost lansată, - şi acum costă destul de mult. În general însă, valoarea unei maşini depinde de piaţa unde este vândută. La noi, maşinile care nu îşi pierd valoarea repede sunt Volkswagen, Opel, Audi şi BMW", susţine Tudor Bratu. Explicaţia este simplă: aceste maşini se vând bine noi şi sunt căutate şi pe piaţa de rulate pentru că sunt fiabile şi sigure pentru şofer. În plus, dacă o maşină nouă se schimbă după circa trei ani, cei care cumpără la mâna a doua îşi schimbă autoturismul mai des. Astfel, o dată intrată pe piaţa de rulate, o maşină poate avea şi trei proprietari în cinci ani, cea ce înseamnă că produsul respectiv a fost vandabil.