Locale Altele
Vineri, 15 Noiembrie 2019
Vin, 15 Nov 2019
LocaleSportAlteleOh Canada
Ne găsești pe Facebook


InterneExterneAlteleDivertismentŞtiinţă/TehnolologieAuto/MotoSănătateLifestyleMaterialSpiritualCasa meaGrădina meaLa birouGalerie FotoParty Foto
Tot salariul îl dăm pe cadouri. După revelion, mai vedem noi
Gândul  - Marti, 16 Decembrie 2008

Moş Crăciun în variantă românească are sacul la fel de plin ca anul trecut,  spre deosebire de “Santa Clause” din Marea Britanie, greu încercat de  recesiune.
 
Şi, chiar dacă perspectivele nu sunt deloc îmbucurătoare nici pentru conaţionali, două treimi dintre aceştia îşi vor cheltui ultima leafă de anul acesta pe cadouri. De sărbători, românii vor cheltui în medie între 200 şi 500 de lei pe darurile pentru cei dragi, afirmaţie valabilă pentru 39% dintre respondenţii la sondajul realizat de firma de asigurări Aviva România, la sfârşitul lunii trecute.

“Un procentaj de 97,38% dintre români obişnuiesc să facă cadouri de Crăciun şi 54,28% dintre aceştia declară că şi anul acesta bugetul alocat cheltuielilor pentru cadourile de final de an va rămâne acelaşi”, explică realizatorii studiului. Doar unul din trei români a reuşit să pună ceva bani deoparte pentru perioada sărbătorilor, spre deosebire de alte ţări din Europa de Vest, unde populaţia pune accent pe componenta de economisire. Însă se întrevede prudenţă şi în comportamentul de consum al conaţionalilor, pe final de an, date fiind condiţiile economice. În jur de 40% dintre cei care intenţionau să cheltuiască până la 500 de lei de Crăciun au de gând să mai reducă din sumă.
 

Sacul moşului, plin cu cosmetice şi haine

Cum era de aşteptat, copiii vor fi cei mai câştigaţi de Crăciun, pentru că ei vor primi cele mai consistente daruri din partea părinţilor. Cât despre adulţi, aceştia nu dau dovadă de prea multă imaginaţie când vine vorba despre cadourile pe care şi le oferă. În topul preferinţelor se află cosmeticele şi hainele, pentru care au optat 62% dintre chestionaţi. De altfel, acelaşi răspuns l-au dat şi respondenţii la sondajul realizat de Deloitte privind cheltuielile de sărbători, în urmă cu o lună. Alţi 24% sunt siguri că vor oferi ceva diferit, fără a preciza însă ce anume. În jur de 5% dintre participanţii la sondaj preferă să dăruiască o excursie celor dragi sau ceva inedit. Sacul moşului se poate umple şi cu electrocasnice, dar şi cu bijuterii, variantă preferată de 4% dintre chestionaţi. Mai există şi dintre cei care aleg o ieşire la un restaurant ori la un film sau piesă de teatru, variantă preferată de doar 1%. 

Cum e la ei

Dacă românii nu par prea afectaţi, deocamdată, de criza financiară, europenii se comportă mult mai precaut când vine vorba de bugetul de sărbători, reiese din studiul Deloitte. Concluzia este clară: Europa de Vest este axată pe economisire, în timp ce Europa de Est, pe cheltuială. Astfel, 67% dintre ucraineni şi 47% dintre ruşi se remarcă prin intenţia de a cumpăra semnificativ mai multe cadouri cu ocazia acestui Crăciun. România ocupă poziţia cu numărul trei în topul celor mai risipitori europeni. Astfel, 45% dintre conaţionali vor să cumpere mai mult, faţă de 25% care vor să îşi limiteze cumpărăturile. În schimb, în restul Europei de Vest – cu excepţia Elveţiei – prudenţa e cuvântul de ordine.

Cât despre victimele colaterale ale crizei financiare, primii care vor fi tăiaţi de pe lista lui moş Crăciun sunt colegii şi prietenii. Aşa se va întâmpla şi la noi, dar şi în restul Europei, cu anumite diferenţe. Astfel, 69% dintre români spun că ar renunţa să mai cumpere cadouri colegilor, iar 61%, prietenilor, faţă de 51%, respectiv 43%, în Europa.

“În România, într-o perioadă de criză, achiziţiile se concentrează pe familie”, se arată în analiza Deloitte. Doar 24% dintre respondenţi nu ar mai oferi daruri familiei, 20% lor înşişi, 19% părinţilor şi 7% partenerului de viaţă. În schimb, românii nu ar fi în stare să nu mai facă daruri propriilor copii, faţă de 8% dintre europeni, care şi-ar tăia copiii de pe listă. 

Tags: cumparaturi  sarbatori  revelion  
2199 vizite
Distribuie pe