Din cauza crizei, românii sunt mult mai atenţi când fac cumpărături, relevă studiul Shopper Trends dat publicităţii de compania de consultanţă AC Nielsen, care evidenţiază faptul că sunt căutate mai mult ca oricând magazinele de tip discount.
În ciuda acestei tendinţe, românii cheltuie cu 18% mai mulţi bani pe cumpărăturile lunare decât anul trecut. Autorii studiului ţin să precizeze că majorarea bugetului alocat cumpărăturilor la nivelul unei familii nu se datorează creşterii volumului de mărfuri achiziţionate, ci este determinată de creşterile de preţuri.
Atenţia sporită pe care o acordă românii, în timp de criză, drămuirii bugetului este evidenţiată de faptul că, potrivit studiului citat, 39% dintre consumatori caută în general preţuri mici. Ca structură a consumului, românii direcţionează cea mai mare parte a banilor către cumpărarea de alimente, reducând bugetul pentru achiziţionarea de îmbrăcăminte sau alte bunuri de folosinţă îndelungată.
Magazinele de tip discount sunt preferate mai ales în provincie, în timp ce bucureştenii rămân fideli marilor lanţuri de hipermarketuri. Faptul că românii nu renunţă nici în ruptul capului la shopping i-a făcut fericiţi pe patronii marilor magazine, care şi-au extins afacerile, dând în folosinţă noi centre comerciale.
Numărul hipermarketurilor, în creştere
Numărul marilor magazine din România a crescut de la 177, câte erau în 2005, la 470, în aprilie 2009. Cele mai multe magazine inaugurate au fost cele de tip discount, se arată în studiul AC Nielsen. Numărul acestor magazine a trecut de 200 până în luna aprilie 2009.
La începutul anului, lanţul Kaufland a deschis al treilea hipermarket din Bucureşti, în cartierul Rahova, cu o suprafaţă de 5.000 mp, în urma unei investiţii de aproape 10 milioane de euro. La rândul lor, francezii de la Carrefour au cheltuit 20 milioane de euro pentru inaugurarea celui de-al şaptelea hipermarket din Capitală, în mallul Grand Arena din Berceni. Până la finele anului, este posibil să asistăm şi la o extindere a retailerului german Real, prin magazinul pe care-l va deschide în cadrul mallului Cotroceni Park.
Patronii din domeniu consideră că este normal să deschidă noi centre comerciale, ţinând cont şi de faptul că tot mai mulţi români merg la cumpărături din plăcere. În ultimii patru ani de zile, numărul celor care aleg să se plimbe, de plăcere, prin marile magazine a crescut cu 16%. Studiul relevă că cei mai încântaţi de shopping sunt tinerii de până la 35 de ani. Cercetarea a fost efectuată în 12 oraşe din ţară, inclusiv Bucureşti, pe un eşantion de 1.200 de persoane, cu vârste cuprinse între 15 şi 65 de ani.