Locale Altele
Joi, 11 August 2022
Joi, 11 Aug 2022
Misterul economic al României: produsele se scumpesc şi în criză
Gândul  - Luni, 12 Octombrie 2009

După două luni de deflaţie (scădere a preţurilor bunurilor şi serviciilor), România are din nou inflaţie.

În luna septembrie, preţurile de consum au crescut cu 0,39% faţă de luna precedentă, avansuri mai mari fiind înregistrate în cazul mărfurilor nealimentare (+0,79%) şi serviciilor (+0,51%), potrivit datelor publicate luni de Institutul Naţional de Statistică (INS).

Faţă de sfârşitul anului trecut, preţurile au urcat cu 3,27%, în medie, cu plusuri chiar de 5-7%, pentru anumite categorii de produse. Asta în condiţiile în care cererea internă se va restrânge cu 13,4% până la finele lui 2009, potrivit estimărilor Fondului Monetar Internaţional, după o creştere de 8,9% în 2008.

În mod normal, atunci când consumul se restrânge, producătorii şi comercianţii taie din preţuri, pentru a nu rămâne cu marfa nevândută. Mai puţin în România, unde funcţionează alte principii economice.

Până şi oficialii Băncii Naţionale a României (BNR) - instituţie în sarcina căreia intră ţinerea sub control a inflaţiei - recunosc pe faţă: ceea ce se întâmplă nu are logică. "Din păcate, la noi, preţurile nu răspund întotdeauna logicii economice, nu există o explicaţie logică. Ce se întâmplă ţine mai degrabă de practicile comercianţilor şi de lipsa concurenţei", a declarat pentru Gândul Adrian Vasilescu, consilierul guvernatorului BNR. După părerea sa, piaţa e formată din milioane de actori care "nu joacă întotdeauna aceeaşi piesă".

Importatorii fac jocul pieţei

Părerea sa este împărtăşită şi de Dragoş Frumosu, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Industria Alimentară (FSIA): în mod normal, nu există nicio cauză reală astăzi care să justifice creşterile de preţuri. Şi totuşi, unde trebuie căutată explicaţia? "Nu la producătorii autohtoni din industria alimentară, nu are nimeni inconştienţa să crească preţurile pe criză, pentru că rămân fără clienţi. Importatorii şi marii comercianţi scumpesc mărfurile, ei fac jocul pieţei", ne-a declarat Frumosu. Iar asta se simte direct în buzunarul consumatorului român, având în vedere că numai importurile de legume şi fructe proaspete se ridică la 70-80% din necesar.

Din decembrie 2008 până în septembrie anul acesta, citricele s-au scumpit cu 7,34%, cartofii cu 3,14%, iar conservele din fructe, cu 1,94%, acestea fiind produsele cu cele mai mari creşteri ale preţurilor. E drept că, per total, legumele costă cu 5,95% mai puţin în perioada analizată, iar fructele, cu 2,55%, însă acesta este doar efectul sezonier al creşterii ofertei interne de legume şi fructe. "Din păcate, după ce se va epuiza producţia internă, care ajunge cam două-trei luni, vom fi nevoiţi să apelăm din nou masiv la importuri", explică Frumosu.

Tags: preturi  economie  romania  
1997 vizite
Distribuie pe