Manualele sunt principalele instrumente de lucru in clasa, dar si acasa iar pentru ca elevii sa isi insuseasca notiunile si sa le fixeze, dar si pentru a se pregati in vederea evaluarilor finale sau periodice este nevoie de un manual dupa care elevul sa poata studia.
Cu siguranta manualele alternative au fost vazute la inceput ca o afacere insa este nevoie de solutii care sa se adapteze la nevoile elevilor pentru ca un manual unic nu ar functiona in acest sens, clasele fiind diferite.
In fiecare an sunt publicate numeroase manuale iar acest lucru implica si unele castiguri, insa pe langa acest aspect, nu poate fi negata nevoia de solutii particulare pentru elevi.
Cine decide cumpararea manualelor alternative
Fie ca vorbim de produse din categoria manuale clasa 6 sau despre alte manuale, este foarte important de mentionat cine decide manualul din care vor studia elevii. Profesorul este cel care alege manualul in functie de clasa la care preda si in functie de nevoile pe care le au elevii din aceasta clasa. Sunt si parinti care se intreaba cum iau profesorii asemenea decizii? In mod normal, un profesor va alege manualul citindu-l inainte sau citind despre el.
Cu siguranta este greu ca un manual sa fie parcurs din scoarta in scoarta inainte de a il alege, iar profesorul nu are cum sa cumpere toate manualele existente pe piata pentru a avea acces la continutul lor integral, motiv pentru care va citi cat gaseste despre un manual. Ulterior, profesorul va alege un manual care are cea mai buna reprezentare grafica, cel mai avantajos pret (mai ales pentru elevii din comunitatile sarace), manualul care are cele mai bune recomandari sau manualul care este folosit la cele mai bune scoli.
Profesorul nu trebuie condamnat pentru astfel de decizii, pentru ca el nu are cum sa aiba toate manualele pentru a le citi. Spre exemplu, daca sunt 10 manuale scolare clasa 6 este lesne de inteles ca profesorul chiar nu are cum sa le cumpere pe toate pentru ca ar fi o investitie inutila. In plus, nici nu are timpul necesar sa le citeasca pe toate avand in vedere faptul ca profesorul nu sta degeaba si mai are de facut numeroase hartii acasa.
Chiar si daca ar avea la dispozitie toate manualele si presupunand ca ar avea si suficient timp pentru a le parcurge din scoarta in scoarta, sunt specialisti care se intreaba daca profesorul este competent pentru a lua astfel de decizii. Este necesar ca profesorul sa citeasca de mai multe ori manualul cu foarte mare atentie si sa lucreze utilizandu-l aproximativ 3 ani pentru a putea determina daca manualul este bun si ce imbunatatiri ar trebui sa primeasca.
De ce nu mai decide ministerul alegerea manualelor?
Numerosi parinti se intreaba de ce manualele nu sunt alese de minister si aceasta responsabilitate ramane profesorului. De asemenea, se intreaba si de ce sunt publicate manuale slabe?
In realitate insa niciun manual nu este slab ci totul depinde de nevoile si capacitatile elevilor. Sunt profesori si parinti care considera slabe manualele care nu au foarte multa informatie, insa acestea sunt cele care urmeaza strict programa si care sunt destinate pentru comunitatile mai sarace, in care dupa ore copiii merg la munca si in care elevul nu studiaza acasa, caz in care profesorul trebuie sa se asigure ca materia de baza este invatata foarte bine fara sa aloce timp si pentru materialele facultative.
Tocmai de aceea ministerul lasa profesorului aceasta sarcina, de a gasi manualul potrivit pentru ca el stie cel mai bine ce are de facut la ore si cu ce se confrunta.
Astfel, exista mai multe manuale noi clasa 6 care pot fi utilizate la clasa astfel incat sa se adapteze perfect elevilor carora le este predata informatia. In functie de mai multe criterii, fiecare profesor isi va alege manualul potrivit pentru clasa la care preda.
Pretul manualelor difera de asemenea in functie de mai multe aspecte, inclusiv de modul in care este editat manualul si de numarul de culori utilizate, de tipul de hartie, de numarul de pagini si de tipul copertelor utilizate, iar in anumite conditii profesorul poate tine cont si de acest pret.