ROMI (Rentabilitatea Investiției în Marketing), cunoscută și ca mROI sau ROI de marketing, este o metodă de contorizare și măsurare a rentabilității investiției într-o campanie de marketing.
Prin intermediul ei se poate determina cât de profitabilă este o campanie de publicitate, ceea ce va permite o distribuire mai bună a sumelor alocate pentru viitoarele campanii publicitare. De exemplu, prin intermediul ROMI se poate stabili cât de eficientă a fost o campanie de promovare a unor jocuri online casino pentru atragerea de noi utilizatori către platforma respectivă, ce venituri a generat, care canale sunt eficiente și rentabile și multe alte informații utile.
De ce trebuie să se calculeze rentabilitatea investiției în marketing (ROMI)?Efectuarea calculelor privind ROMI permite identificarea celor mai avantajoase canale prin care se poate desfășura o campanie publicitare. De exemplu, pentru promovarea unui magazin virtual care comercializează huse pentru telefoane pot fi folosite rețelele de social media (Facebook, Instagram), emailuri și Google Ads. În urma calculării rentabilității pentru fiecare instrument de promovare se pot obține informații extrem de utile pentru a stabili care este cea mai profitabilă modalitate de publicitate.
Modul de calcul este simplu și constă în mai multe etape. Vom începe cu aflarea veniturilor obținute din vânzarea produselor care urmare a utilizării unui canal de promovare. Scădem costul net al husei din prețul de vânzare, apoi înmulțim cu numărul de huse vândute și aflăm care este suma încasată. Să spunem, că s-au vândut 30 de huse la un preț de 14 Lei bucata, iar costul net al unei huse este 5 Lei. Rezultă 14-5*30 = 270 Lei.
Am cheltuit 69 Lei pentru promovare, așadar 270 – 69 = 201 Lei. Apoi împărțim numărul obținut la cheltuielile de publicitate și înmulțim cu 100%, rezultatul fiind 201: 69 * 100 = 291,3%. Prin urmare, la fiecare leu investit au fost generate 2,9 Lei prin intermediul acestui instrument de promovare. Cu cât sunt mai mari veniturile obținute prin intermediul unei modalități de promovare, cu atât este mai indicată relocarea fondurilor către respectivul instrument de publicitate.
Care ar trebui să fie valoarea ROMI?În general, atunci când rentabilitatea investiției în marketing depășește valoarea de 100% se poate considera că respectiva campanie de publicitate și-a atins scopul și că fiecare ban investit generează încasări și prin urmare, sunt profitabile. Atunci când valoarea ROMI este de fix 100% se poate spune că respectiva campanie este într-un punct de echilibru.
Acest lucru înseamnă că deși și-a atins scopul propus, campania nu generează profit. Orice valoare a rentabilității investiției în marketing sub 100%, dar mai mare de 0% echivalează cu o campanie care nu dă roade. Atunci când ROMI este 0% înseamnă doar acoperirea costurilor și nerealizarea niciun profit. Dacă rentabilitatea investiției în marketing este -100% (valoare negativă), atunci campania consumă mai mult decât poate genera și nu este profitabilă.
Cum se diferențiază ROMI de ROI și ROAS?ROI (Rentabilitatea investiției) și ROAS (Rentabilitatea Cheltuielilor pe Publicitate) se diferențiază de ROMI. Prima, ROI, se referă la totalitatea tuturor investițiilor, în timp ce ROAS se referă la cheltuielile efectuate pentru publicitate.
ROMI este un indicator care măsoară doar cheltuielile ce țin de marketing, iar ROI este un indicator care ia în calcul atât cheltuielile pentru o campanie, cât și veniturile generate de aceasta. ROAS este un element care indică rentabilitatea anumitor instrumente de marketing și care oferă informații utile despre cât de bine au fost utilizate fondurile pentru o anumită campanie.
Stabilește-ți un obiectiv bine determinat pentru ROMI!Acesta trebuie să fie unul care poate fi realizabil, poate fi măsurat, este relevant și specific și raportat la o perioadă de timp. Nu trebuie să folosești expresii generice, de tipul “creșterea ROMI”, ci optează pentru un procent determinat, de exemplu, “creșterea ROMI cu 50%”.
Orientează-te către instrumente de măsurare a evoluției progresului care să-ți permită să cuantifici modul în care se desfășoară o campanie prin calcularea rezultatelor. Nu-ți propune niciodată un obiectiv fantezist, care nu este posibil de atins.
Nu este indicat să nu-ți setezi un interval de timp pentru îndeplinirea obiectivului stabilit, pentru că fără a avea motivație, nu vei avea parte de rezultatele scontate. Obiectivul trebuie să fie relevant pentru afacere, de exemplu, să-ți crești vânzările cu 50% prin intermediul rețelei Facebook, iar nu să obții un anumit număr de aprecieri din partea urmăritorilor.
Alte modalități de creștere a rentabilității investiției în marketingLista sfaturilor privind creșterea ROMi include măsurarea tuturor elementelor și stabilirea modului prin care se poate realiza eficientizarea rentabilității. De asemenea, mai poți să:
Nimeni nu deține formula secretă prin care să se reușească creșterea rentabilității investiției în marketing în mod garantat, dar, atât timp cât sunt efectuate în mod corespunzător modificările corecte în ceea ce privește afacerea, ROMI va beneficia de o evoluție pozitivă pe termen îndelungat.