Locale Altele
Duminica, 24 Ianuarie 2021
Dum, 24 Ian 2021
LocaleEvenimentAdministratieSocialCulturalPoliticEconomicInfracţionalitateEducaţieReligieSportAlteleOh Canada
Ne găsești pe Facebook

InterneExterneAlteleDivertismentŞtiinţă/TehnolologieAuto/MotoSănătateLifestyleGalerie FotoParty Foto
Povestea cargoului Satu Mare din flota comercială a României
Florin Răchitan  - Marti, 12 Ianuarie 2021

Știați că în vremurile bune ale flotei comerciale a României, una dintre cele mai mari nave de transport era botezată Satu Mare, după cutuma marinărească din toată lumea? Cargoul a avut aceeași soartă ca majoritatea navelor din flota vândută după Revoluție, astfel că azi numele Sătmarului nu mai este purtat nici măcar de vreo barcă de pe Someș.

Cargoul Satu Mare  a fost construit la Santierul Naval Galati, fiind livrat companiei Navrom Constanta in cursul lunii august 1974. A ajuns in patrimoniul Romline Constanta dupa 1990, an in care Navrom a fost divizata in 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.

A fost vandut la inceputul anului 1996 firmei Cosena SRL din Constanta, ocazie cu care  numele i-a fost schimbat in MARISA, pavilionul arborat fiind cel maltez, iar operatorul navei SoCoMar, care avea sa mai opereze si alte foste cargouri romanesti din aceeasi clasa (ALBA, HUȘI, CÂMPIA TURZII, HAGIENI, VÂLCEA, LUGOJ).

Atunci corpul cargoului a fost vopsit in roșu, suprastructura in alb, iar coșul a fost revopsit in galben, avand imprimat pe el simbolul Yin-Yang. In martie 1997 numele i-a fost scurtat in ARIS si a continuat sa navigheze sub pavilion maltez.


Din iulie 2000 a revenit sub pavilion romanesc, fiind operat de Cosena SRL Constanta, numele ramanand acelasi - ARIS. A continuat sa navigheze pentru Cosena pana in aprilie 2008, cand a fost vandut firmei Yellow Sparrow Shipping din Liban, unde numele i-a fost schimbat in MIRO, pavilionul arborat fiind cel panamez. A navigat pana in mai 2010, cand a fost vandut la fier vechi și a sfârșit într-un șantier de dezmembrări din Mumbai – India.

Cateva caracteristici ale cargoului:
- Lungime: 130,78 m, latime: 17,70 m, pescaj: 8,10 m
- IMO: 7427790
- Call sign: YQDR
- 8.750 tdw/ 6.253 Gt
- propulsia: un motor fabricat la Zaklady Przemyslu Metalowego "H. Cegielski" S.A.- Poznan - licenta Sulzer, 5RD68, motor ce dezvolta 6.100 CP.
- viteza maxima: 16 Nd
- bunker: 450 tone
- 3 diesel generatoare a cate 200 KW, 400V 50 HZ CA fiecare
- 4 magazii, 4 cranice a cate 5t SWL fiecare

Foto: cargoul SATU MARE in anii "80 - John Sins
Info nava: Cristian Gregoretti, autor pe blogul Marinarii.ro

Tags: cargou  flota  satu mare  
2268 vizite
Distribuie pe