Locale Altele
Joi, 11 August 2022
Joi, 11 Aug 2022
Se pregătește un nou tun cu salubrizarea Sătmarului?
Florin Răchitan  - Vineri, 29 Octombrie 2021

După ce nu le-a ieșit mișcarea anterioară, când au pregătit caietul de sarcini astfel încât o firmă cu background din Ungaria să câștige licitația și după doi ani de tărăgănare și procese câștigate, tocmai din această cauză, de operatorul de salubritate ”tradițional”, care asigură și acum, provizoriu, serviciile de salubrizare în municipiul Satu Mare,  la calitatea de care ne-am lămurit cu toții, grofii par să pregătească un tun și mai mare, la o nouă încercare de a atribui aceste servicii ”la cine trebuie”.

De data aceasta au făcut parcă ”pe genunchi”, pe repede-nainte, toată documentația, incluzând caietul de sarcini și declanșarea procedurilor pentru organizarea unei noi licitații, pe care au și băgat-o pe gâtul consilierilor locali în ședința de joi.

Noutatea contractului pe care-l pregătesc acum este suma totală pe cei zece ani de zile pe care ar urma să fie atribuită întreaga activitate de salubrizare a municipiului Satu Mare: 75 milioane de euro, la care se adaugă TVA, ducând astfel suma la aproximativ 90 milioane de euro, adică 9 milioane de euro pe an!!! Din bani publici.

Pentru a avea un termen de comparație, această suma este cu 50% mai mare decât cea care a făcut obiectul proceselor pierdute de Primăria Satu Mare în ultimii doi ani în fața actualului operator de salubritate!

Grofii justifică această majorare uriașă a prețului prin obligația firmei care va câștiga noua licitație de a asigura serviciile de salubrizare la standarde impuse de UE, inclusiv prin achiziționarea unor vehicule electrice. Doar că așa ceva nu există în nici un alt oraș din țară, Satu Mare dorind astfel să devină un fel de ”teren de testare” a noilor tehnologii, mult mai scumpe decât cele existente, suportate din buzunarele sătmărenilor, din care, după cum se aude de pe marginea drumului spre Odorheiul Secuiesc, asociația de firme cu background din Ungaria și cu filiale la Salonta și în orașul amintit, ar urma să suporte cheltuielile de achiziții și operare a noilor ”minuni” electrice.

De asemenea, ei explică prețul uriaș prin faptul că la foarte ”discretele” consultări publice care au precedat întocmirea documentației, firmele de specialitate participante, între care s-a numărat (ce surpriză!!!) actualul operator de salubritate din Satu Mare, precum și o firmă din Cluj băgată la înaintare, la vrăjeală, s-a indicat acest preț. Iar funcționarii Primăriei Satu Mare au scris frumos pe hârtie exact prețul indicat de aceste firme, dintre care cel puțin una ar fi direct interesată de câștigarea unei noi licitații pentru un contract pe un deceniu întreg :))))

Spre deosebire de alte subiecte ”spinoase”,  la votarea acestui punct de pe ordinea de zi a ședinței de joi a Consiliului Local mașinăria de vot a alianței politice de la conducerea municipiului Satu Mare a funcționat perfect, iar UDMR-iștii și liberalii majoritari au dat undă verde unei documentații cu și mai multe carențe decât cea care a dus la eșecul licitației anterioare.

După strategia deja binecunoscută de ”nici prea prea, nici foarte foarte”, grupul consilierilor PSD s-a abținut in corpore de la vot, singurii care s-au împotrivit oficial acestei aberații fiind consilierii USR, care oricum nu prea contează în actuala structură politică a conducerii orașului.

Din partea PSD-iștilor, consilierul Ciprian Crăciun a explicat decizia lor astfel:

Zilele acestea, primaria a prezentat documentația pentru organizarea unei noi licitații, care are numeroase carențe, asta doar după o analiză succintă. În tot acest timp, serviciul este asigurat provizoriu, fără atingerea standardelor impuse de legislația națională și europeană.

Pentru a evita prelungirea la infinit a procedurii de atribuire, în scopul corectării deficiențelor evidente ale documentației și întrării în normalitate, într-un termen rezonabil, Grupul consilierilor locali ai PSD a cerut mai multe lămuriri vis-a-vis de această ultimă procedură, și anume:

- argumentarea estimării valorii contractului de concesiune privind serviciul de salubritate (valoarea estimată a acestuia, pentru o perioada de 10 ani, fiind de 368.127.329,60 lei fără TVA – echivalentul a 75.000.000 EUR),

- argumentarea modului în care s-a făcut “anunțul de consultare a pieței”

- justificarea creșterii valorii contractuale cu aproximativ 50% față de propunerea contractului din licitația anulată de instanță.

Nu putem accepta, inclusiv în calitate de simpli cetățeni ai municipiului, că valoarea contractului a fost stabilită doar în baza estimărilor transmise de societățile interesate să participe la licitație. Este de prisos să menționăm că acestea au interesul ca valoarea estimată să fie cât mai mare. Interesul cetățeanului s-ar putea să fie altul.... Aici țin să fac trimitere la vorbele foarte înțelepte ale domnului primar, exprimate în situații în care era vorba de sume mult mai mici: “atenție la banul public!”

- de ce nu s-a făcut consultarea și cu specialiștii din domeniu pentru întocmirea documentație și pentru stabilirea valorii estemate a contractului, având în vedere complexitatea procedurii și costurile pentru bugetul local, respectiv pentru cetățeni?

- de ce nu se organizează licitația de salubrizare pe loturi pentru a încuraja competiția?

Respectiva modalitate s-a dovedit eficientă în cazul contractului de întreținere a spațiilor verzi;

- de ce nu se face contract cu Organizația care implementează obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorului (OIREP - rolul OIREP-ului este să preia responsabilitatea reciclării deșeurilor de la firmele producătoare prin implementarea unui serviciu numit transfer de responsabilitate, care se ocupă, indirect, de reciclare, asigurând transferul acestora către reciclatorul final, fără a tranzacționa sau colecta fizic deșeurile)

- apreciem necesară inserarea obligației permanente de a furniza infomații privind numărul beneficiarilor conform Ordinului ANRSC, pentu a permite primăriei să se asigure că toți benefieiarii serviciului plătesc pentru acesta;

- pentru a evita plata de noi penalități către Administrația Fondului pentru Mediu (anul trecut au fost dispuse sancțiuni de peste 2.000.000 lei, pe care o sa le suportam cu toții) menționarea atât în caietul de sarcini, cât și în contractul cu viitorul operator de salubrizare a clauzelor cu privire la răspunderea operatorului pentru nerealizarea gradului de colectare selectivă conform obligațiilor impuse de legislatia națională;

Acestea sunt motivele pentru care atât eu cât și colegii din grupul PSD nu am votat propunerea executivului privind măsurile și documentația referitoare la salubrizare.

In numele cetățenilor, solicit recalcularea valorii estimate a contractului, care să aibă la bază criterii obiective și nu doar estimările înaintate de două societăți.

Vă asigur că toate solicitările și recomandările formulate sunt făcute cu cea mai bună intenție, constructiv, pentru a furniza cetățenilor un serviciu public la standarde europene, spre care cred că e dezirabil să tindem.

Grupul consilierilor municipali ai PSD vor fi in slujba cetățenilor si se vor opune oricarei incercări de a băga mina in buzunarul lor si al urbei in care locuim.

2101 vizite
Distribuie pe