Primarul municipiului Satu Mare, Dorel Coica, preşedintele şi vicepreşedintele Consiliului Judeţean, Adrian Ştef, respectiv Mircea Govor, au convocat marţi o întâlnire cu primarii localităţilor situate pe o rază de 40 de km de municipiul Satu Mare, pentru a definitiva structura de bază a Zonei Metropolitane.
Au fost prezenţi primarii localităţilor: Beltiug, Micula, Lazuri, Dorolţ, Terebeşti, Păuleşti, Viile Satu Mare, Craidorolţ, Ardud, Culciu, Valea Vinului, Medieş, Apa, Livada, Vetiş, Agriş.
Din punct de vedere social, constituirea Zonei Metropolitane Satu Mare va contribui la atenuarea discrepantelor de perceptie a statutului social diferit intre cetatenii care locuiesc in municipiul Satu Mare si cei care locuiesc in localitatile mai mici din jur.
În prezent, datorită cutumelor si prejudecatilor existente, mediul rural este stigmatizat in raport cu cel urban, ceea ce genereaza consecinte negative asupra populatiei si afecteaza deopotriva mediul economic, serviciile publice furnizate, modul de desfasurare a procesului educational si, in general, gradul de confort social din mediul rural.
In acest context, preturile locuintelor din localitatile din jurul municipiului sunt sensibil mai mici decat preturile locuintelor de acelasi tip din municipiul Satu Mare, o serie de servicii publice de stricta necesitate (furnizarea energiei termice, transport in comun, salubritate, canalizare si chiar alimentare cu apa) sunt indisponibile in cateva localitati din mediul rural situate in jurul municipiului Satu Mare, scolile din localitatile din jurul municipiului sunt in general evitate din cauza bazei materiale precare si a lipsei cadrelor didactice pregatite, iar investitorii ocolesc localitatile mai mici si isi orienteaza investitiile in special spre municipiul Satu Mare.
Constituirea Zonei Metropolitane Satu Mare ar putea diminua discrepantele existente intre mediul urban si cel rural, in primul rand prin crearea unei identitati comune a intregului teritoriu metropolitan, in sensul asimilarii acestuia cu municipiul Satu Mare si cu forta economica, sociala si politica a acestuia, iar pe de alta parte ar deschide portile unei colaborari permanente intre localitatile care compun zona metropolitana si ar crea posibilitatea implementarii in comun a unor proiecte de interes zonal.
De asemenea, abordarea problemelor sociale cu care se confrunta populatia din aceasta zona se poate face intr-un mod integrat, la nivelul intregului teritoriu metropolitan, in primul rand prin identificarea principalelor categorii sociale defavorizate si analizarea nevoilor acestora, urmata de aplicarea unor solutii eficiente pentru ameliorarea situatiei acestor persoane.
In contextul procesului de descentralizare intensiva, atributiile in domenii ca: asistenta sociala, ocuparea fortei de munca si coeziunea sociala, educatia si invatamantul, tineretul, cultura si sportul, pot fi delegate, intr-o forma sau alta, catre viitoarea structura asociativa metropolitana.
Din punct de vedere economic, constituirea Zonei Metropolitane Satu Mare ar oferi un semnal clar investitorilor care doresc sa investeasca in aceasta regiune, in sensul ca dezvoltarea zonei se va realiza intr-un mod integrat, in baza unor strategii, obiective si planuri de actiune comune. De asemenea, delimitarea principalelor zone functionale la nivelul zonei metropolitane va stimula un aflux investitional fara precedent in aceasta zona si va distribui in mod echilibrat, la nivelul intregului teritoriu metropolitan, actuala presiune investitionala existenta in prezent in municipiul Satu Mare.
La această întâlnire s-a procedat la adoptarea unei decizii comune cu privire la stabilirea concreta a acelor zone ce vor fi dedicate exclusiv dezvoltarii unor activitati economice, inclusiv tipul de activitati ce vor fi permise si eventualele facilitati oferite investitorilor. Aceasta decizie comuna a fost deja supusă aprobarii în şase consilii locale din cele 20 de localităţi invitate.
Dupa stabilirea clara a acelor suprafete de teren care vor avea ca destinatie sustinerea unor activitati economice, trebuie demarate diligentele in vederea scoaterii acestor suprafete din circuitul agricol (daca este cazul) si viabilizarii acestora din punct de vedere al infrastructurii de baza, cu atat mai mult cu cat acest tip de activitati pot fi finantate prin intermediul Fondurilor Structurale (Programul Operational Regional Axa prioritara 3, Programul Operational Sectorial de Mediu si Programul Operational Sectorial de Crestere a Competitivitatii Economice).
De asemenea, elaborarea unui plan de dezvoltare economica a Zonei Metropolitane Satu Mare va incuraja atat companiile locale, cat si cele straine sa investeasca in aceasta zona, fara a risca pe viitor sa-si restrictioneze activitatea datorita apropierii de zonele de locuit sau incidentei altor norme de mediu (zgomot, poluare, etc.).
In cadrul viitoarei asociatii de dezvoltare metropolitana se poate constitui si un departament care sa promoveze investitiile in zona si sa intretina legatura si relatiile cu posibilii investitori, indeplinind totodata si rolul de a populariza oportunitatile, resursele si potentialul zonei atat la nivel national, cat si la nivel international.
Din punct de vedere tehnic, constituirea Zonei Metropolitane Satu Mare va crea posibilitatea realizarii si implementarii unor mari proiecte comune de interes zonal si chiar regional.
In prezent, proiecte precum viabilizarea unor suprafete de teren din punct de vedere al infrastructurii de baza, extinderea si reabilitarea retelelor de alimentare cu apa si canalizare si integrarea acestora in sistemul de epurare a apelor uzate, extinderea retelei de gaze, modernizarea si reabilitarea infrastructurii de transport sunt tratate izolat la nivelul fiecarei unitati administrativ teritoriale.
Aceasta abordare gresita, precum si necorelarea planurilor urbanistice ale diferitelor localitati ce vor compune zona metropolitana, pot face pe de o parte sa apara anumite anomalii in ceea ce priveste dezvoltarea integrata si armonioasa a regiunii restranse, in sensul intrepatrunderii zonelor rezidentiale cu cele agricole si zootehnice sau cu cele economice si de depozitare, iar pe de alta parte a generat o puternica discontinuitate a amenajarii si mobilarii teritoriului (diverse proiecte de extindere si modernizare a infrastructurii de baza s-au oprit la limita administrativ-teritoriala a localitatilor).
O abordare diferita, in sensul integrarii din punct de vedere tehnic a diferitelor proiecte locale ar putea genera economii importante la bugetele locale si ar eficientiza foarte mult activitatea in domeniile enuntate.
Astfel, spre exemplu, pentru un proiect de extindere a retelei de alimentare cu apa si canalizare intr-o zona mai ampla, situata la interferenta mai multor unitati administrativ teritoriale si destinata ulterior pentru constructia de locuinte, se poate elabora un singur studiu de fezabilitate, un singur proiect tehnic de executie, cu un singur set de avize si autorizatii, se organizeaza o singura licitatie pentru sub-contractarea executarii lucrarilor si, in final, se realizeaza o singura investitie. Acest exemplu poate fi extrapolat cu usurinta si la alte proiecte desfasurate in zona, inclusiv in domeniul parteneriatului public-privat.
Avand in vedere faptul ca multe din aceste proiecte pot fi propuse spre finantare atat in cadrul Fondurilor Structurale cat si in cadrul altor programe de finantare nationale sau internationale, ceea ce impune respectarea regulilor specifice impuse de acestea, abordarea integrata si colaborarea intre diversi actori interesati de realizarea acestor proiecte, pe langa faptul ca reprezinta o valoare adaugata incontestabila, constituie si un argument important in decizia finantatorilor de a finanta astfel de proiecte.
Referindu-ne strict la Fondurile Structurale, regula de pre-finantare a proiectelor ar crea o mare dificultate in gasirea surselor de finantare, in special pentru localitatile mici, iar eligibilitatea acestora in ceea ce priveste obtinerea de credite din partea bancilor ar fi afectata de potentialul scazut al bugetului local si de lipsa celorlalte resurse disponibile care ar putea constitui garantii reale in acordarea unor astfel de credite.
Daca mai adaugam si faptul ca evaluarea de catre finantator a capacitatii administrative a aplicantului este o conditie obligatorie si prealabila acordarii finantarii, vom ajunge fara echivoc la concluzia ca localitatile mici vor fi din start excluse de la sansa de a obtine finantari in cadrul Fondurilor Structurale, daca nu se vor asocia in structuri comune, capabile sa promoveze si sa credibilizeze actiunile si proiectele acestora.
In acest context, constituirea Zonei Metropolitane Satu Mare va facilita din punct de vedere tehnic elaborarea si implementarea unor proiecte comune, la scara regionala, prin construirea unei expertize in acest domeniu, prin imbunatatirea capacitatii administrative de gestionare a unor astfel de actiuni (in contextul regulilor specifice impuse de diversi finantatori) si prin posibilitatea angajarii in comun a unor resurse.