Locale Altele
Duminica, 9 Mai 2021
Dum, 9 Mai 2021
Pâinea ne face fericiţi şi ajută la calmarea durerilor
Gândul  - Joi, 21 August 2008

Pâinea, cerealele, cartofii, pastele şi orezul sunt cele mai bogate alimente în carbohidraţi, acea categorie de nutrienţi învinovăţită de acumularea kilogramelor în plus.

Carbohidraţii au  fost asociaţi cu creşterea insulinei, hormon care duce la depunerea depozitelor adipoase. Astfel, multe dintre regimurile de slăbit celebre recomandă scăderea numărului de carbohidraţi sau renunţarea totală la această categorie de alimente. Medicii recomadă însă un aport moderat de pâine sau cereale integrale, care stimulează creierul să producă serotonina, hormonul care ne reglează starea de bine, somnul şi apetitul, ajutând şi la calmarea durerilor. Specialiştii recomandă orezul brun, cartofii dulci şi pastele din grâu integral.

Apoi, carbohidraţi se găsesc şi în brocoli, ardei, fasole uscată sau porumb, alimente săţioase şi bogate în elemente nutritive naturale. Nutriţioniştii spun că este indicat să servim o gustare cu o felie de pâine neagră sau o jumătate de cană de cereale.

În plus, mulţi carbohidraţi au şi un conţinut mare de fibre, benefice pentru digestie, scăderea nivelului de glucoză din sânge şi controlul diabetului. Fiind nutritive, aceste alimente menţin senzaţia de saţietate pentru o perioadă mai mare de timp. De exemplu, boabele de fasole, cartofii şi orzul sunt recunoscute că potolesc foamea după câteva înghiţituri.

Aliment energetic esenţial

Poate cel mai important este faptul că această categorie de alimente reprezintă o sursă de energie cu care se alimentează muşchii. Totodată, energia aceasta ajută la o mai bună funcţionare a creierului, oaselor, glandelor, hormonilor şi inimii.  Gustări energizante pot fi biscuiţii din cereale integrale cu unt de arahide, humus cu morcovi dulci, o felie de pâine cu brânză. Important este să alegem porţii cât mai mici, pentru a beneficia de efectele pozitile ale carbohidraţilor, fără a cădea în panta acumulării de depozite adipoase. „Pâinea este un aliment energetic esenţial, este un aliment de bază, care nu poate fi scos din alimentaţia omului sănătos. Este o sursă de glucide complexe.

Controversele au apărut la pâinea albă, care este mai puţin bogată nutriţional. Dar aceasta poate fi înlocuită cu pâinea neagră sau pâinea intermediară. Pentru cei care vor să slăbească, şi nu mă refer aici la obezi, este exagerată măsura de a renunţa definitiv la pâine, cel mult pot reduce cantitatea consumată zilnic”, susţine prof.dr.Dan Cheţa, nutriţionist la Institutul de Boli de Nutriţie şi Diabet.  Potrivit ultimelor statistici, cei mai mari consumatori de pâine sunt pensionarii. Astfel, cerealele şi produsele din cereale reprezintă 42,8% din aportul caloric al bătrânilor şi doar 9,5 procente este alocat pentru carne şi preparate din carne.

2417 vizite
Distribuie pe