Locale Altele
Luni, 9 Decembrie 2024
Luni, 9 Dec 2024
LocaleEvenimentAdministratieSocialCulturalPoliticEconomicInfracţionalitateEducaţieReligieSportAlteleOh Canada
Ne găsești pe Facebook


InterneExterneAlteleDivertismentŞtiinţă/TehnolologieAuto/MotoSănătateLifestyleGalerie FotoParty Foto
Bilanţul pe 3 ani al prefectului judeţului Satu Mare, Eugeniu Avram
Florin Răchitan  - Miercuri, 13 Mai 2015

În cadrul unei conferinţe mai inedite, presărată cu multe surprize plăcute, prefectul judeţului Satu Mare, dr. Eugeniu Avram, a prezentat miercuri bilanţul activităţii instituţiei pe care o conduce la trei ani de la preluarea mandatului.

În toată această perioadă el şi-a luat în serios rolul de reprezentant al Guvernului în teritoriu şi de mediator în relaţiile dintre autorităţile locale şi instituţiile publice deconcentrate sau între autorităţi şi cetăţeni.

Nu a avut o misiune uşoară într-un climat politic caracterizat de dogfight între toţi factorii de decizie de la nivelul conducerii judeţului Satu Mare, însă prin bunul-simţ şi onestitatea ce-l caracterizează a asigurat întotdeauna echilibrul necesar pentru funcţionarea în bune condiţii a instituţiilor statului şi a câştigat respectul şi admiraţia colaboratorilor.

Despre cât de îndrăgit este omul Eugeniu Avram de către colegii cu care a lucrat împreună în ultimii trei ani stau mărturie cadourile pe care aceştia i le-au oferit la finalul conferinţei de presă: un tort delicios cu stema Guvernului României desenată din marţipan şi un stilou personalizat, comandat special pentru domnia sa. La partea de protocol de după eveniment, prefectul a fost felicitat de colegii din instituţie, dar şi de reprezentanţii Primăriei şi Consiliului Judeţean Satu Mare.

Potrivit bilanţului prezentat, în intervalul de timp la care se face referire  au fost verificate 64.921 acte administrative din care 55.950 dispoziţii ale primarilor şi 8.971 hotărâri ale consiliilor locale şi ale Consiliului Judeţean Satu Mare. Urmare a acestei activități efectuate prin aparatul de specialitate, un număr de 19 acte administrative au fost atacate la instanţa de contencios administrativ,  8 în a doua parte a anului 2012, 6 în anul 2013, 5 în anul 2014 și nici un act atacat până la această dată în 2015. Scăderea numărului de acte atacate în instanță se datorează atât aplicării procedurii prealabile, a tutelei administrative, cât și asumării unui rol proactiv, prin consiliere şi colaborare  permanentă cu autorităţile administraţiei publice locale.

Printr-o colaborare directă şi operativă a comisiilor locale de inventariere a terenurilor cu celelalte instituţii cu responsabilităţi în aplicarea prevederilor Legii nr. 165/2013, s-a reușit finalizarea activităţii de inventariere în cel mai scurt timp, județul Satu Mare ocupând locul 1 pe țară, iar ca urmare a acestui fapt, din luna septembrie 2014 a încetat suspendarea impusă de art. 7 al Legii nr. 165/2013 şi s-a reluat activitatea de validare şi emitere a titlurilor de proprietate, conform unei proceduri elaborate de Instituţia Prefectului, prin aplicarea acesteia s-au clarificat, simplificat şi accelerat lucrările Comisiilor Locale și ale Comisiei Judeţene de Fond Funciar.

În această perioadă, pentru aplicarea legilor fondului funciar au fost adoptate un număr de 397 de hotărâri prin care s-a reconstituit dreptul de proprietate pentru terenuri agricole şi forestiere întocmindu-se un număr de 2136  titluri de proprietate, pentru o suprafaţă de 2966 ha teren agricol şi 1606 ha teren forestier.

În această perioadă Prefectura a organizat 132 de sesiuni de audiențe la sediul instituției,  aproape toate sesiunile desfășurându-se cu numărul maxim de petenți înscriși – 10, precum și peste 30 de audiențe  în teritoriu, în vederea facilitării accesului la acest serviciu public pentru cât mai mulți cetățeni. Din spectrul problemelor prezentate, peste 50% sunt din sfera implementării legilor proprietății, iar aproape 25% reprezintă cazuri sociale.

Începând cu anul 2014  Instituția Prefectului coordonează implementarea Programului finanțat de UE prin Ministerul Fondurilor Europene. În cadrul alocării 2014-2015  au beneficiat de  alimente aproape 60.000 de persoane din întreg județul Satu Mare, fiind distribuite 117.601 pachete alimente. La finalizarea programului, Prefectura a transmis autorității de management o listă cu propuneri privind îmbunătățirea mecanismului de implementare a sesiunilor viitoare, axate în special pe modificarea legii în vederea procedurării clare și coerente a programului și în ceea ce privește întocmirea bazei de date privind beneficiarii.

Între serviciile publice deconcentrate ale ministerelor la nivelul județului Satu Mare există în acest moment 34 de protocoale de colaborare instituțională active  care au rolul de a asigura acțiuni comune de control, de verificare în teren a unor situații  sau de realizare a planurilor și obiectivelor instituțiilor. În același timp, prefectul a insistat pe strângerea colaborării cu toți actorii sociali şi a construit un parteneriat real cu mediul de afaceri sătmărean, prin asociaţiile reprezentative – DRW (Asociaţia Economică Româno-Germană) şi Camera Meşteşugarilor.  Recent am semnat un protocol de colaborare cu Uniunea Națională a Patronatelor din România, organizație care are intenția de a relansa mișcarea patronală la nivel național și implicit la nivelul județului Satu Mare.

Din partea Comitetelor Locale pentru Situaţii de Urgenţă s-au primit 29 de  rapoarte privind producerea unor situaţii de urgenţă (inundații din ape interne, scurgeri masive de pe versanți, alunecări de teren, secetă hidrologică, fenomene meteo periculoase), rapoarte care  au fost aprobate de către prefect în calitate de preşedinte a Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă şi înaintate Centrului Operaţional Naţional. În mare parte, pentru refacerea pagubelor înregistrate,  Comitelele Locale pentru Situaţii de Urgenţă  au găsit sprijin în fondurile alocate de către Consiliile Locale și Consiliul Județean Satu Mare, iar pentru unele evenimente s-au centralizat pagubele la nivel național, urmând a se aloca fondurile necesare.

În primăvara anului  2013, în  40 zile s-au acumulat peste 350 litri/mp  precipitații, valoare apropiată de media multianuală, și au fost puse în pericol recoltele de pe o suprafață de peste 40.000 ha, o situație de maximă urgență pentru fermierii mici și asociațiile agricole din zona Moftin-Berveni. 

Datorită specificului zonei în ceea ce privește sistemul de desecare administrat de către Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare -  ANIF – întreaga cantitate de precipitații, colectată în diverse tipuri de canale, trebuia să ajungă în Crasna gravitațional sau prin Stația  de Pompare de la Berveni, care nu funcționa din lipsă de alocări. Urmare a convocării Comitetului Județean pentru Situații de Urgență, a hotărârilor acestuia și a intervenției la Guvernul României s-a reușit punerea în funcțiune a pompelor, salvând recoltele puse în pericol,  și, mai mult, s-a promovat o schimbare legislativă privind intervenția locală în situații similare.

Urmare a exploziei  de la Acâș din luna septembrie 2014 s-a constituit Comisia mixtă pentru identificarea vulnerabilităților în zonele de agrement și ștrandurile din județul Satu Mare, compusă din reprezentanți a Inspectoratului Județean de Poliție, Inspectoratului pentru Situații de Urgență, Direcției de Sănătate Publică, Direcției Sanitar-Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, Agenției pentru Protecția Mediului,  Gărzii Naționale de Mediu, ai Inspectoratului Teritorial de Muncă și ai E.ON GAZ Distribuție. Au fost verificaţi toţi operatorii care folosesc apa geotermală în scop de agreement, terapeutic sau pentru încălzirea spațiilor.

Având în vedere că apa geotermală conține gaz metan dizolvat, cu potențial exploziv, Comisia a dispus ca măsură obligatorie deținerea de buletine de analize inclusive a gazelor dizolvate iar ca măsură preventivă degazarea apelor termale înainte ca acestea să fie folosite în incinte închise. Transgex SA  Oradea, deținătorul sondelor de apă geotermală din zona Tășnad-Acâș are  obligația de a  echipa toate sondele cu dispozitive de degazare. 

Au fost controlate un număr de 42 unități de învățământ cu personalitate juridică, având 55 unități arondate, amplasate în 129 locații, pe parcursul controlului identificându-se nereguli privind funcționarea și mai ales întreținerea instalațiilor de încălzire pe gaz. Nu de puține ori s-a dispus sistarea furnizării gazului până la remedierea defecțiunilor, prevenindu-se astfel apariția unor situații de pericol pentru elevii și personalul unităților școlare.

Pentru asigurarea unui standard mai bun privind furnizarea serviciilor publice comunitare, am reușit deblocarea proiectului de investiții unde vor funcționa în condiții civilizate serviciile de eliberare permise, înmatriculări auto  şi de  eliberare a  paşapoartelor precum şi un centru de management operaţional care va include un dispecerat integrat pentru situații de urgență. Pentru noul sediu de pe str. Mircea cel Bătrân colț cu str. A.I. Cuza s-au alocat de la bugetul de stat 1.800.000 lei în acest an, toată investiția fiind prevăzut a se încheia în anul 2017.

În această perioadă s-au eliberat peste 40.000 de pașapoarte electronice și temporare,  peste 35.000 de permise de conducere, s-au înmatriculat peste 36.000  de vehicule, parcul auto județean  ajungând la 109.751 autovehicule.

S-a aplicat apostila de la Haga pe un număr de 6.498 acte oficiale, cuantumul încasărilor fiind de 187.454 lei. Pentru eficientizarea activității, prin proiectul „Sistem interoperabil centralizat pentru evidenţa apostilei eliberate de către instituţiile prefectului pentru actele oficiale administrative”, derulat de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcţia Generală pentru Îndrumarea şi Controlul Instituţiei Prefectului, Biroul Apostilă din cadrul Instituției Prefectului Jud. Satu Mare a fost dotat cu aparatură performantă și s-a dezvoltat un serviciu administrativ informatic care asigură interoperabilitatea sistemelor informatice folosite de către instituţiile prefectului pentru eliberarea apostilei, printr-un sistem eficace şi securizat de verificare a apostilelor eliberate.

În ceea ce privește timpul de furnizare a serviciului, printr-un mecanism intern eficient reușim să eliberăm documentele apostilate pe loc în cel puțin 90% din solicitări, pentru restul timpul de livrare a serviciului public  este  cel legal, de maximum 2 ore.  

1188 vizite
Distribuie pe